Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Aktiv dødshjælp. Et paradoks

Aktiv dødshjælp. Et paradoks

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Af Villy Møller Nielsen, Abildhøj 4, 7600 Struer
Billede
Debat. 

Debat: I sin tid indførte man hjælp til abort - fri abort - hvor man så undgik, at adskillige ulykkelige kvinder udsatte sig selv for den risiko, der var forbundet med illegal abort. Ja - mig bekendt endda helt gratis. Der var således ikke de store problemer for flertallet i folketinget til, at det enkelte individ selv kunne bestemme (inden for visse tidsrammer), om en kommende borger skulle have adgang til et liv på jorden.

Man tog således chancen for, at man risikerede at nægte adgang til jorden for et kommende geni - måske endda inden for global opvarmning - hvem ved?

Jeg vil lige pointere, at jeg er tilhænger af den gældende ordning, og har altid været det.

Det besynderlige for mig opstår så, hvis et menneske gerne vil den anden vej. Så er der ingen hjælp at hente - tværtimod. Det er endog forbudt de nærmeste, at yde aktiv hjælp. Hvis der er nogen - f.eks. læger, der ud fra samvittighedsgrunde (medmenneskelighed), alligevel yder aktiv bistand, bliver han/hun jagtet af samfundet.

Her er så paradokset:

Man respekterer kvindens ønske om selv at bestemme, om et nyt individ skal have adgang til jorden - men et sidste ønske den anden vej bliver ikke respekteret - hvor er logikken?

Hvordan kan man udvise en sådan mangel på respekt for et sidste ønske fra et menneske, der antagelig gennem et langt liv har bidraget væsentlig til samfundet?

Hvis man har økonomiske muligheder, så er der jo som bekendt hjælp at hente i udlandet - men har man ikke disse muligheder, må man ofte lide en uværdig død.

Har du penge så kan du få - men har du ingen, så må du lide.

Man behøves som politiker ikke altid at følge eksperternes råd (etisk råd) - man kan jo også engang i mellem træffe egne beslutninger. Det jo trods alt Jer, der bærer det endelige ansvar.

Hvad med at lade spørgsmålet komme til afstemning i befolkningen (ægte demokrati).

NB: Jeg har ikke tænkt på at oprette et protestparti i modsætning til, hvad der skete ved indførelse af fri abort (KF).