Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Fart. Kiksede og urimelig straffe for overskridelser

Fart. Kiksede og urimelig straffe for overskridelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bent Liholm, Vindelevgård 116, Vinderup
Billede
Debat. 

Debat: Det er med fartoverskridelser som med kriminalitet i al almindelighed, at ulovlig adfærd fra et lille mindretal har konsekvenser for det eller lovlydige flertal.

Engang gjaldt mottoet om at færdes i trafikken efter forholdene. Det ville sige, at man skulle nedsætte farten, hvis der var faremomenter, og det gik meget godt, også fordi der var tale om en tid med færre biler og mindre potente motorer.

I dag kan man risikere en fartbøde næsten ude at ane det, og uden der egentlig har været en fornuftig grund til det. Forleden kørte jeg på en lige jysk landevej, hvor jeg kunne se flere kilometer frem, og der var kun få biler. Jeg holdt mig under de lovbefalede 80 km i timen, men pludselig så jeg en fartkontrol i vejkanten. Det var et sted, hvor man efter min mening nemt kunne køre 120-130 km i timen uden at være til fare for medtrafikanter, men trafikkontrollen har sikkert scoret adskillige bøder og måske en betinget frakendelse af kørekortet.

Det er fint, at der er en lovgivning omkring hastigheder i trafikken på gader og veje, men straffene er oftest helt ude af proportioner og tilfældige, bl.a. fordi at menneskesynet omkring det er under al kritik.

I det regi anses trafikanterne ikke som fornuftige borgere, men derimod som lurende fartdjævle.

Jeg vil foreslå, at der skelnes med hensyn til føreren af bilen, dennes alder og tidligere trafikforseelser. Det er urimeligt, at en uplettet chauffør med 30-40 års kørselserfaring skal straffes ved første forsyndelse. Her kan man meget vel nøjes med et klip i kørekortet og først tale om betinget frakendelse af kørekortet ved tredje overtrædelse.

I hele taget kan jeg heller ikke se fornuften eller logikken i, at folk frakendes kørekortet betinget, så de skal op til en ny køreprøve. Når man kører for hurtigt, skyldes det ikke, at man ikke ved, hvordan man skal køre, men derimod at man blot har syndet mod reglerne. Det er OK at frakende kørekortet eksempelvis 1 år hos storsyndere, men så skal man også kunne få lov til at køre igen uden køreprøve. Man har nok ikke glemt rutinen

Det er i forvejen et stort nok problem, at vejnettet efterhånden er for indskrænket til at ekspedere trafikken på en rimelig tid, men at give kiksede og urimelige straffe for forståelige forsyndelser for langt ude i hampen. Det er at behandle symptomer i stedet for de egentlige problemer.