Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kvindefodbold. Vi skal videre


Kvindefodbold. Vi skal videre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Af Susanne Mørch Koch, adm. direktør i Danske Spil og Lykke Friis, næstformand i DBU's kvindekommission og fhv. minister for bl.a. ligestillin

BM
Debat. 

Debat: "Skal vi hjem nu?", spørger Benny og Kjeld Egon Olsen i Olsen Banden i Jylland, hvortil han svarer, "Nej, vi skal videre!" Det klip delte Kvindelandsholdet på deres Instagram forud for EM-kvartfinalen mod Tyskland.

Det var der på mange måder en ret stærk symbolik i. For selvfølgelig skulle vi videre til semifinalen, og nåede endda finalen. Men vi skal også videre på andre parametre.

Vi skal ikke sammenligne Kvindelandsholdet med Herrelandsholdet. Vi skal videre, og lade kvinderne udfolde sig på deres egne præmisser. Kvinderne har indtil nu repræsenteret Danmark på bedste vis, og det har givet Kvindelandsholdet god eksponering med flotte seertal. I kampen mod Østrig fulgte hele 1,5 millioner med og i finalen hele 1,7 millioner. Med andre ord: kvindefodbolden kan også være et nationalt samlingspunkt.

Nu er slutrunden ovre, og spotlightet slukkes. Så skal arbejdshandskerne på, for vi skal endnu videre og udnytte det momentum, som kvinderne har skabt.

Kvindelandsholdet er frontfigurer for de mere end 60.000 piger, der hver uge går til fodbold. Dem skal vi sikre lige så gode forhold for, som dem drengene har. Ellers får vi aldrig den næste Veje, Harder eller Nadim. Det er bl.a. derfor, at DBU's kvindekommission før EM kom med en række skarpe anbefalinger til DBU - og smækker endnu flere på bordet efter nytår.

I Danske Spil er vi vilde med fodbold. Ellers ville vi ikke være hovedsponsorer for både Herre- og Kvindelandsholdet. Og det er derfor, at vores sponsorater af de to landshold ligger på samme niveau.

Uanset hvad, så står vi også bag Kvindelandsholdet, når den næste kamp skal spilles. Vi skal nemlig videre.