Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Tvangsfjernet. Utilstrækkeligt og ulovligt grundlag

Tvangsfjernet. Utilstrækkeligt og ulovligt grundlag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bjarne Petersen-Engstrøm, Tingagervej 1, st. th., Mejdal, 7500 Holstebro
Billede
Debat. 

Åbent brev til Byrådet i Holstebro: Som bisidder for et ungt nybagt forældrepar, har det været en rystende og ofte grum oplevelse, at deltage i et ungt pars sagsforløb med kommunens Familiesektion.

At fjerne et lille barn fra sine forældre er den mest vidtgående magtudøvelse en kommune kan foretage over for en borger. Kommunen må derfor være ekstra forpligtet til at sætte alt ind på, at samarbejde om at skabe grundlag for en genforening hurtigst muligt.

Det er hårdt ramte og sårbare mennesker vi har med at gøre her og det vil klæde Familiesektionen at behandle dem derefter, i stedet for at møde dem med trusler.

Det er desværre min åbenlyse bekymring, at kommunens tilgang til de unge vordende forældre og det ufødte barn, ikke tager udgangspunkt i det ufødte barns rettigheder, som bl.a. bestemt i FN´s Børnekonvention. Fostre bliver påvirket af en mors trivsel i graviditeten, siger videnskaben klart.

Denne sag lægger sig efter min mening klos op af de øvrige 15 sager ud af 15, som Holstebro Kommunes Familiesektion i 2016 blev bedømt til at have lavet fejl i.

I det som skulle være Familiesektionens forebyggende indsat med hjælp, rådgivning og vejledning, er det unge par i stedet blevet mødt med trusler om tvangsfjernelse, mistro og forudfattede holdninger og konklusioner. Med denne uhåndgribelige trussel fra Familiesektions side, måtte de unge nu pludselig erstatte glæde og tillid til at havde valgt at blive forældre sammen, med - under stor mistro, at bevise ved tests og interviews, at de var egnede som forældre.

En tvangsfjernelse er at anse som den absolut sidste udvej. Derfor skal alle alternativer være belyst, forsøgt og afklaret. Desuden er det min opfattelse, at Familiesektionen har misbrugt sine beføjelser i forhold til at begære barnet tvangsfjernet, idet der ikke forelå en faktisk trussel imod barnet, hvilket parrets advokat meget tydeligt gjorde det særlige Børne- og Unge-udvalg opmærksom på.

Jeg mener derfor, at med Holstebro Kommunes Familiesektions tilgang til denne sag, er der behov for advarsler og oplysning til alle unge i kommunen om, at de ikke skal vælge at få et barn, før de er modne i alder og testet egnede som forældre - eller evt. vælge at flytte til en anden kommune. Jeg mener endvidere at kommunens borgere bør oplyses om, at de usikre familier ikke bliver reelt støttet og hjulpet af kommunen.

Forkortet af redaktionen. Hele det åbne brev kan læses på dagbladets hjemmeside.