Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Undervisning. Skolestart er et privilegium


Undervisning. Skolestart er et privilegium

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Af Bolette Christensen, CEO i BØRNEfonden
Photographer Kennet Havgaard
Debat. 

Debat: Blyanten er spidset, penalhuset pakket, og skoletasken står klar til at blive kastet på ryggen. I disse dage og uger ringer klokken ind til et nyt skoleår for alle danske børn i skolealderen. Dette er et privilegium, som desværre ikke er alle verdens børn forundt - til trods for at alle børn ifølge FN's Børnekonvention har ret til at gå i skole og få en uddannelse.

I øjeblikket er der 58 millioner børn, der ikke kommer i skole - ifølge UNICEF er mere end halvdelen af dem piger. I flere af de lande i Vestafrika, hvor BØRNEfonden arbejder, har under halvdelen af befolkningen lært at læse og skrive.

Hvad skolegang kan føre til og gøre for et menneske, er 27-årige Gildas fra Vestafrika et klart eksempel på. Han voksede op i et fattigt hjem i en lille fiskerby i Benin, og det lå langt fra i kortene, at han skulle have en uddannelse. Men takket være en dansk sponsor fra BØRNEfonden fik Gildas mulighed for at gå i skole, og i dag læser han en ph.d. i kolerabakterier på Københavns Universitet. En mulighed han aldrig havde haft, havde det ikke været for støtten fra den danske sponsor i Hundested.

For nylig skrev Gildas til os i BØRNEfonden. Han ville gerne besøge os og møde den sponsor, der ændrede hans liv. Det var fantastisk for både os og sponsor at møde Gildas - en ambitiøs ung mand, som i den grad er et billede på den forskel, som BØRNEfondens støtter gør.

I BØRNEfonden arbejder vi målrettet for børns ret til skolegang. Vi er tilstede i landområderne blandt nogle af verdens allerfattigste mennesker, og her arbejder vi hver dag med vores støtters hjælp for, at børn kommer i skole. Vi bygger og renoverer skoler i samarbejde med lokalbefolkningen, underviser lærere i nye undervisningsmetoder, og vi inddrager og engagerer forældrene i børnenes skolegang. BØRNEfonden har gjort FN's verdensmål for bæredygtig udvikling til omdrejningspunktet for vores arbejde - og særligt verdensmål fire om god uddannelse, mener vi, er afgørende. Piger gifter sig og får børn senere, når de går i skole. Skolegang kan føre til et job og bane vejen for en god og økonomisk sikker fremtid. Uddannelse er simpelthen det fundament, der gør os i stand til at handle på verdens problemer og samtidig gøre livet bedre for os selv.

Der sker fremskridt hver dag. I 1970 var det kun omkring 75 procent af verdens befolkning, der gennemførte grundskolen. I dag er det over 90 procent af verdens børn, det lykkes for, vurderer UNESCO. Den udvikling skal vi glæde os over. Men vi skal samtidig holde os for øje, at rigtig mange børn stadig ikke får den mulighed, som Gildas fik.

I BØRNEfonden ved vi, at skolegang er vejen frem - ikke kun for børn herhjemme, men for børn overalt i verden. Så lad os give børn i udviklingslandene den chance og den mulighed, så de på sigt selv kan finde vejen ud af fattigdom - til gavn for dem selv, deres familier og ikke mindst lokalsamfund. Det nytter på den lange bane.