Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fem Holstebro-skoler med i projekt til 30 millioner

Fem Holstebro-skoler er med i nyt projekt til 30 millioner, der skal gøre flere børn interesserede i naturvidenskabelige fag. Arkivfoto: Morten Pape

Fem Holstebro-skoler med i projekt til 30 millioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det nationale projekt "Engineering" skal tænde skolebørns gnist for de naturvidenskabelige fag, for det bliver der brug for i fremtiden, lyder det.

Holstebro: Teknologien udvikler sig hastigt, og skal de danske børn og unge kunne følge med, skal de kunne mestre de naturvidenskabelige fag. Derfor er kommuner, naturvidenskabsaktører og uddannelsesinstitutioner gået sammen om projektet "Engineering i skolen", der skal tænde gnisten for de naturvidenskabelige fag hos skolebørnene.

Foreløbigt er fem Holstebro-skoler med i projektet, Naur-Sir Skole, Rolf Krake Skole, Staby Skole, Tvis Skole og Skave Skole. Men der er først tidsfrist for tilmelding i næste uge, og til den tid er det håbet, at ti lokale skoler har meldt sig på banen.

Potentialet inden for naturvidenskab og teknologi er enormt, og alt peger i retning af, at erhvervslivets behov for teknologi-stærke unge er stærkt stigende, skriver projektet selv i en pressemeddelelse. Gennem projektet skal eleverne få større indsigt i, hvordan teknologi og naturvidenskab kan løse konkrete udfordringer, både indenfor de almindelige hverdagsproblemer, men også de større samfundsrelaterede udfordringer som for eksempel klima og miljø.

Helt konkret giver "Engineering i skolen" naturfagslærerne på skolerne kompetencer i at undervise i teknologi og teknologiudvikling med udgangspunkt i engineering.

- Vi er utrolig glade for det brede samarbejde med både lærere, kommuner og uddannelsesinstitutioner. Sammen kan vi være med til styrke fødekæden fra grundskole til uddannelsessektor og derigennem forhåbentlig få flere unge til at søge mod de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser. Det er der behov for. Fremskrivninger viser, at der kommer til at mangle 13.500 naturvidenskabelige og teknologiske kandidater i 2025, siger Thomas Damkjær Petersen, der er bestyrelsesformand i Engineer the future i en pressemeddelelse.