Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Patrick er tilbage i Holstebro: Som at vende tilbage til Narnia

»Jeg skal skrive en artikel til et akademisk tidsskrift om mine oplevelser med Altamiras tilgang til fysisk og psykisk træning. Den kan bruges af mine studerende, så de har et referencemateriale,« forklarer Patrick Campbell, der her arbejder sammen med den italienske skuespiller Arianna Barberi under workshoppen i Holstebro. Det er instruktør Pierangelo Pompa i baggrunden. Foto: Morten Stricker
Foto: Morten Stricker

Patrick er tilbage i Holstebro: Som at vende tilbage til Narnia

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Patrick Campbell besøgte Odin Teatret første gang som 15-årig. Nu er han 36 og seniorlektor i drama på Manchester Metropolitan University, men teatret i Holstebro er stadig et magisk sted for ham.

Da skuespilleren Carran Waterfield dukkede op i den engelske arbejderby Coventry i starten af 1990'erne, var det noget af en åbenbaring for lille Patrick Campbell.

I en fattig, udslidt by, hvor rigtige drenge spillede fodbold, var det ikke rart at være outsider, og Carran Waterfields teaterprojekt for børn blev en gave til dem, der ikke passede ind.

Patrick Campbell
<p>36 år, født i Stoke-on-Trent, opvokset i Coventry, England.<br />Begyndte at træne og spille teater som 11-årig.<br />Universitetsuddannet dramalærer. Har boet i og studeret teater i Brasilien i ti år.<br />2012-2014, dramaunderviser på University of Northampton.<br />2014-&nbsp; seniorlektor i drama samt med-leder af BA (hons) Drama-programmet på Manchester Metropolitan University.<br />Skriver på en artikel om teatergruppen Altamiras arbejde og træningsmetoder. Arbejder desuden, sammen med Dr. Jane Turner, på en bog om den nye generation af teatergrupper, der praktiserer »det tredje teater«s visioner, træningsmetoder og etik, oprindeligt udstukket af Eugenio Barba i 1970erne.<br /> </p>

Patrick Campbell var 11 år, da han begyndte at tage dramatimer. Og han husker tydeligt, at han ikke turde fortælle det til nogen.

»Det var min hemmelighed. Men de år - fra jeg var 11, til jeg blev 19 - gav mig senere både en karriere og en flugtvej fra Coventry,« fortæller englænderen, der i dag er 36 og dramalærer ved et af Englands største og mest moderne universiteter i Manchester.

»Carran dannede teatergruppen Bare Essentials (»Det allermest nødvendige« red.) for os outsidere og med den, skabte hun et sted, hvor vi kunne få lov til at være børn sammen. Jeg levede og åndede for de dramatimer, men det er faktisk først som voksen, at jeg er blevet i stand til at forstå det store arbejde, hun udførte,« forklarer Patrick Campbell, der netop har afsluttet tre ugers dramaworkshop, ikke som underviser, men som elev hos den italienske instruktør Pierangelo Pompa og hans teatergruppe Altamira, der er hjemhørende på Odin Teatret i Holstebro.

Et magisk sted

Odin Teatret er på ingen måde ukendt for den engelske lektor. Hans barndoms heltinde, Carran Waterfield, havde nemlig trænet hos Roberta Carreri, der er skuespiller på Odin Teatret.

»Jeg blev introduceret til Odin Teatrets arbejde i en meget ung alder. Carran »oversatte« Odin Teatrets arbejde for børn,« fortæller han.

Han var ikke mere end 15 år, før han første gang var i Holstebro på en workshop. Og han kom tilbage som 19-årig i forbindelse med et udvekslingsprogram, hvor han arbejdede med en anden Odin Teater-skuespiller, norske Else Marie Laukvik.

»Men så har jeg faktisk ikke været tilbage siden. Jeg kom på universitetet, og efter endt uddannelse rejste jeg til Brasilien, hvor jeg boede i ti år. Men jeg valgte Brasilien til dels på grund af Odin Teatret. Jeg var fascineret af deres arbejde i Sydamerika, så jeg satte mig for at researche på brasilianske teatergrupper, hvis arbejde var inspireret og påvirket af Odin Teatret. Man kan roligt sige, at Odin Teatret har været en rød tråd i mit liv og mit arbejde,« forklarer Patrick Campbell.

»Hvordan er det at være tilbage på teatret efter mere end 15 år? Er det meget forandret?«

»Nej, det er det ikke. De har flere dvd'er nu! Men ellers er der den samme skønne energi. Det er et magisk sted. Det minder mig om min barndom, og på en måde har jeg det stadig som om, jeg er vendt tilbage til Narnia,« ler Patrick Campbell.

Det tredje teater

Da han for to år siden blev ansat i dramaafdelingen på Manchester Metropolitan University, kom han til at arbejde sammen med en Odin Teater-specialist, Dr. Jane Turner, der blandt andet har skrevet en bog om Eugenio Barba.

»Jeg havde lyst til at gå i gang med et forskningsprojekt, som jeg havde hele hjertet med i, og sammen med Jane Turner udviklede jeg et projekt, der skal vurdere indflydelsen og værdien af »det tredje teater« i det 21. århundrede. Det tredje teater er Eugenio Barbas ideer fra 1970erne, som har spredt sig over oceaner og verdensdele. Det er en slags teater, der ikke får megen opmærksomhed i England. Vi har vores eget traditionelle teater, Shakespeare, og vi har »det andet teater«, avantgarde, som er meget vigtigt, men det er det tredje teater ikke. Så nu vil vi gerne give en stemme til de teatergrupper, der udfører det vigtige arbejde,« forklarer Patrick Campbell.

Han og Jane Turner kontaktede Odin Teatret i 2015 og var på besøg i Holstebro, og via den engelske Odin-skuespiller Julia Varley blev Patrick Campbell introduceret til den italienske instruktør Pierangelo Pompa, der er arbejder på teatret.

Lysende begavelse

»Jeg følte med det samme, at vi svingede godt, og i efteråret deltog jeg i en workshop, som Pierangelo og hans gruppe Altamira holdt i København. Det var som at komme hjem. Jeg så deres forestilling og var meget imponeret af Pierangelos talent. Efter min mening er han en af de mest lysende teaterinstruktør-begavelser, jeg har oplevet, indenfor sin generation. Han har været i stand til at destillere Eugenio Barbas tanker om det tredje teater uden at kopiere direkte. Og så er han en fantastisk underviser, meget tålmodig og givende, men også krævende og opmærksom på den, han arbejder med. Hans engagement er fantastisk,« roser Patrick Campbell.

Derfor har han valgt at være med på Altamiras workshop, som sluttede i går, og derfor har han og Dr. Jane Turner besluttet, at Altamira og gruppens fysisk-psykiske træningsprogrammer skal være et »case-study«, altså et fremhævet eksempel, i den bog, de arbejder på. Bogen handler om den nye generation indenfor det tredje teater, skal formentlig udgives på forlaget Routledge, og vil blandt andet også kortlægge, hvor de mange nye, unge teatergrupper befinder sig i verden.

Man kan allerede se nogle af dem på www.thethirdtheatre.com