Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Selv motorvejsmodstanderne kan se problemet

Den første del af den nye motorvejsstrækning nellem Holstebro og Herning bliver indviet allerede i næste weekend. Arkivfoto

Selv motorvejsmodstanderne kan se problemet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En erhvervsdelegation fra Holstebro mødtes torsdag med transportudvalget for at sikre sig opbakning til, at den sidste del af Holstebro-motorvejen bliver gjort færdig. - De var overbevisende, lyder det fra trafikpolitisk ordfører.

Holstebro: Det er et godt tegn, når selv de ihærdigste motorvejsmodstandere kan se, at der er et problem.

Det mener Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen, efter at en delegation af nordvestjyske erhvervsfolk torsdag havde foretræde for udvalget, for at overbevise politikerne om, at det sidste stykke motortrafikvej nordøst om Herning, skal laves til motorvej, så Holstebro-motorvejen bliver koblet på det øvrige motorvejsnet.

- Argumenterne er meget overbevisende, og jeg tror sådan set, at hele udvalget kan se det uhensigtsmæssige i, at der kommer et stykke med motortrafikveje, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Og når selv de partier, der normalt er modstandere af motorveje, kan se, at det kan blive et sikkerhedsmæssigt problem, så har man gjort det overbevisende.

 Stod det til Kristian Pihl Lorentzen alene, så byggede man de sidste syv kilometer motorvej med det samme:

- Men så simpelt er det desværre ikke. Der er ikke penge til det på nuværende tidspunkt. Men i Venstre går vi ind for, at man får lukket hullet hurtigst muligt. Og jeg vil allerede i næste uge drøfte mulighederne med trafikministeren, siger Pihl Lorentzen.

Men I vidste jo allerede dengang, man begyndte at bygge motorvejen, at der manglede et stykke. Hvorfor gjorde I det ikke bare færdigt dengang?

- Det var der ikke penge til på daværende tidspunkt. Alternativet havde så været, at man slet ikke byggede noget. Jeg tror, alle er enige om, at det sidste stykke motorvej skal gøre færdigt. Spørgsmålet er bare, hvornår det sker, siger Pihl Lorentzen. 

Bare første skridt

Søren Sloth, der var en af de fire erhvervsfolk, der havde foretræde for Transportudvalget, opfattede også mødet som positivt.

- Men vi skal ikke stoppe her. Vi skal blive ved med at presse på. Det manglende stykke motorvej udgør et problem for fremkommeligheden og trafiksikkerheden, når den pludselig går over i motortrafikvej. Begge dele er noget, der har stor betydning for virksomhederne i vores område, siger Søren Sloth.

De nordvestjyske erhvervsfolk peger blandt andet på erfaringerne fra strækningerne med den tidligere omfartsvej i Brande. Her har Vejdirektoratet tidligere oplyst, at her blev dræbt otte mennesker i trafikulykker fra 2000 til 2013

- Det er simpelthen for farligt for vores medarbejdere, der pendler hver dag og de mange tusinde mennesker, der kører med gods til og fra vores område, siger Søren Sloth.

Jens Axel Birn, der er en af initiativtagerne til den nye motorvejsgruppe fortæller, at planen nu er at invitere de forskellige medlemmer af transportudvalget til Nordvestjylland, hvor de med selvsyn kan møde de virksomheder og mennesker, der står med problemet:

- Mødet torsdag var bare første skridt på vejen. Vi ved godt, at vi skal fortsætte med at lægge pres på. Og det er vi også klar til, siger Jens Axel Birn.  

Den første del af den nye motorvejsstrækning bliver indviet allerede i næste weekend. Den kommer til at strække sig fra Snejbjerg til Sinding, og indvielsen vil transportminister Ole Birk Olesen (LA) stå for.