Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Muslimske kvinder vil have modetøj

Sådan ser en model ud, når Helen Latifi Headwear vil sælge tørklæder til den voksende gruppe af stilbevidste muslimske kvinder, der gerne bruger penge på det rigtige look. Foto: Jack Høier

Muslimske kvinder vil have modetøj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Modehusene er ved at indstille sig på en voksende gruppe af selvbevidste, stilsikre og modesultne muslimske kvinder.

Helen Latifi, der ellers er uddannet læge fra Odense, er sprunget ud som designer og iværksætter og har netop lanceret en serie tørklæder i eksklusiv og moderigtig kvalitet i både London og Torino. Og opmærksomheden har været overvældende.

- Vi har mærket stor interesse, og vi har fået henvendelser fra store grossister, som synes, vores headwear er spændende, så der skal nok ske noget. Muslimske kvinder vil gerne bruge penge på mode, og der er en milliardomsætning inden for muslimsk mode, siger Helen Latifi.

Og det har hun ret i. Dolce & Gabbana, Oscar de la Renta, Tommy Hilfiger, Zara, Mango, H&M, Nike og Chanel er blandt de modehuse, der fokuserer skarpt på det købedygtige publikum af moderne og modebevidste muslimske kvinder.

- Der er en voksende gruppe moderne muslimer. De er selvbevidste, urbane og veluddannede kvinder, der går op i æstetik, og de vil ikke skjule deres religiøse identitet, men snarere spille på den siger Connie Carøe Christiansen, der er kultursociolog og tilknyttet Institute for Women's Studies in the Arab World i Beirut, Libanon.

Hun har arbejdet med muslimske kvinder og mode i en del år, og hun ser ikke nødvendigvis et modsætningsforhold mellem den vestligt inspirerede mode og den muslimske tro.

- Der er grupper, der tolker stramt og er tildækkede og mørkt klædte. Men det er blevet mere accepteret, at der er mange forskellige måder at være muslim på. Man kan godt være meget troende og samtidigt have stil og være modebevidst, siger Connie Carøe Christiansen.

USA Mipsterz

I USA er der opstået en bevægelse, som kalders Mipsterz - en slags muslimske hipster-kvinder, som er coole storbymennesker, der skater, har høje uddannelser og ser smarte ud.

Det er den den bølge, som danske Helen Latifi læner sig op ad med sine "Instant Headwear", der er slør og tørklæder, som kan tages af og på som en hat. Hun snakker om at give muslimske kvinder styrke og stolthed.

-  Hvem siger, at muslimske kvinder skal gemmes væk? Man kan sagtens være en del af modeverdenen, selv om man er troende og bærer slør. Vi vil ikke gemmes væk i en subgruppe, siger hun.