Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


1495 underskrifter: Stop de fusionsplaner nu

En gruppe forældre klar mandag aften med små 1500 underskrifter for at stoppe politikernes plan om at fusionere de to byskoler allerede til sommerferien. Foto: Johan Gadegaard.
Foto: Johan Gadegaard

1495 underskrifter: Stop de fusionsplaner nu

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forældre afleverede underskrifter til borgmester og udvalgsformand mod fusionen af Christinelystskolen og Lemtorpskolen.

Stop fusionen af Christinelystskolen og Lemtorpskolen. Lad være med at slå de to største skoler i kommunen sammen.

Det var den klare besked, da en gruppe forældre mandag aften mødte op på rådhuset og afleverede de 1495 underskrifter, der på halvanden uge er samlet sammen.

Borgmester Erik Flyvholm og formanden for familie- og kulturudvalget, Henrik Thygesen havde forladt Venstres gruppemøde før byrådsmødet på onsdag for at tage imod underskrifterne. Og forældrene fik en times tid til at argumentere for, hvorfor de ikke ønsker en fusion lige nu. Og argumenterne var mange.

Erik Flyvholm ville gerne vide, om man bare ville stoppe fusionen, eller man havde andre forslag.

»«Vi kan ikke sige ja til noget, vi vikke ved, hvad er. Der mangler indhold og konsekvenser i forslaget, så vi ved, hvad det er, vi skal give høringssvar på. Det ved vi intet om,« lød et af svarene, der kendetegnede stemningen.

Og en klar opfordring til byrådet er, at man lader være med at have så travlt.

»Stop fusionen nu. Hvorfor sådan et hastværk? Hvorfor ikke bruge tid på at diskutere tingene, så vi ved, hvad det er, vi skal tage stilling til. Som det er nu, skal der ansættes en skoleleder i hast, og man har alt for travlt.« lød et af de markante råd til politikerne.

Der var også en kritik af, at byrådet ikke har en helhedsplan for hele kommunen på skoleområdet, da det hele hænger sammen. Og der var manglende forståelse for, at man skulle have fælles ledelse for de to største skoler i kommunen, mens man ansætter netop nu skoleledere til alle de små skoler, som ikke skal have fælles ledelse.

Til det sidste slog borgmesteren fast, at der er en handleplan for hele kommunen, og denne fusion i byen er en del af den.

»Vi vil bevare en decentral skolestruktur, og derfor arbejder vi med landsbymodeller, hvor der er fælles ledelse for skole, dagtilbud og fritidsordning, så vi bevarer tilbudene i de mindre byer. Det gør, at vi kan bevare i hvert tilfælde indskolingen og mellemtrinnet på disse skoler. Nogle steder vil det måske i længden ikke være nok, og så må vi diskutere, hvornår skolen bliver for lille,« sagde Erik Flyvholm.

Og med hensyn til kritikken af, der investeres mange penge på skoler, der lukkes kort tid efter, slog han fast, at investeringerne har været rigtige, da de blev vedtaget.

»Dem står jeg på mål for. De var rigtige på det tidspunkt, de blev givet. Så kan det være, de 10-12 år er blevet indhentet af en anden virkelighed, så de må lukkes.«

Der var stor bekymring for, at eleverne i Lemvig by vil komme til at pendle mellem de to skoler.

»Når I siger, at der skal være indskoling på begge skoler. Der skal samles overbygning på Christinelystskolen, og der må ikke bruges anlægskroner. Så betyder det, at mellemtrinnet skal samles på Lemtorpskolen. Det betyder, at når mit barn går på kommunens største skole, så får det ingen sammenhæng fra 0.-6. klasse. Det er den sammenhæng, I prioriterer højt på de små skoler. Hvorfor skal vi ikke have det på de store skoler,« lød et kritisk indlæg.

Både udvalgsformand og borgmester afviste, at det stod nogle steder i høringsmaterialet, at mellemtrinnet skal samles på én skole.

»Det er jo noget af det, der skal diskuteres åbent, og hvis forældrenes klare holdning er, at sådan ønsker man ikke en ny skole i Lemvig, så skal det ikke være sådan,« sagde Erik Flyvholm, der heller ikke ville afvise, at der kan bruges anlægskroner på en overbygning, hvis det er brug for det den dag, det er det rigtige at samle overbygningen på Christinelystskolen. Og det er måske, når 10. klasse flyttes på gymnasiet, som det overvejes.

Forældrene beklagede meget, at man havde kunnet få så få svar på for eksempel borgermødet, og dermed kritiserede man den holdning, der politisk har være tom, at man vil lade forældrebestyrelserne forme den nye skole.

»Det har vi ikke kompetencerne til, og hvordan skal man samle to kulturer på den måde. Det er simpelthen for tyndt at holde et borgermøde, hvor man ikke har nogle svar på noget.«

Forældrene krævede, at der blev lavet et forberedende arbejde med flere løsnings-muligheder med konsekvens-beregninger, så man også kender økonomien, og at de så kommer i høring, hvor forældrene kan komme med klare høringssvar, fordi der er noget konkret at forholde sig til.

»Som det er nu, tror man både det ene og det andet, og som i selv kan se på høringssvarene, tænker folk på det ene skræk-scenarie efter det andet, fordi de ikke ved, hvad der er for planer, der holdes skjult og ikke kommer frem,« lød det.

Politikerne lovede, at der er ikke sådanne planer, fordi det er forældrebestyrelserne og skoleledelsen, der skal udforme det, der så senere skal tages politisk ansvar for.

Henrik Thygesen fremførte, at for eksempel Christinelystskolen har udviklet sig fra en såkaldt gammeldags skole til en moderne skole.

»Det er ikke os politikere, der har vist den vej. Det har skolen selv gjort via sit pædagogiske arbejde og forældre-indflydelse. Sådan kan man også gøre med en samlet skole, selv om der er to forskellige kulturer, der skal forenes,« mente han.

Den købte forældrene ikke.

»Det er noget helt andet at samle to skoler med forskellige kulturer end at udvikle en enkelt skole. Det kan slet ikke sammenlignes,« lød en reaktion på det.

I det hele taget frygtede forældrene, at det blev en kamp mellem de to skolebestyrelser, der skal forme den nye skole, hvis de kastes ud i arbejdet med den hast, der er lagt op til.

»Giv det tid og nedsæt nogle arbejdsgrupper, lav dialogmøder og indkald eksperter. Der er tid til det,« lød rådet fra forældrene.