Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Besøgstjenesten skal sættes i system

Leder af besøgstjenesten, Marianne Jakobsen (til venstre) og bestyrelsesmedlem hos Dansk Røde Kors, Lemvig, Gurli Gravesen. Foto: Benny Gade.

Besøgstjenesten skal sættes i system

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den lokale afdeling af Dansk Røde Kors vil genopbygge besøgstjenesten, som de er sikre på, der fortsat er et stort behov for i hele kommunen

Hun hedder Marianne Jakobsen, og hun er ny som frivillig aktivitetsleder hos Dansk Røde Kors i Lemvig- og Thyborønområdet. Hendes fornemste opgave er igen at få besøgstjenesten sat i system, for der er et behov. Det mener både hun selv, men også Gurli Gravesen, der sidder i bestyrelsen for den lokale afdeling.

En besøgsven er en person, der én eller to gange om ugen besøger en lokal beboer, der af forskellige grunde føler sig ensom. Nogle gange drikker man en kop kaffe og snakker om ugens løb, andre gange går man en tur, kigger i fotoalbums eller tager et slag kort. Det er op til parret selv, hvad man vil lave.

Tidligere rådede afdelingen over godt 40 personer, der tog på besøg hos ældre og enlige, der havde brug for én at snakke med. På grund af sygdom hos den tidligere leder måtte tjenesten stilles lidt på »stand by«, så i dag er der blot 27. Det fik lokalafdelingen til at annoncere efter en ny leder, hvilket Marianne Jakobsen reagerede på. Hun har oprindeligt arbejdet som geolog, men er nu blevet folkepensionist. Derfor følte hun, at hun nu har tiden til at arbejde som administrator for Røde Kors besøgstjeneste.

»Der er jo en del arbejde med at få registreret nye besøgsvenner, få den matchet med besøgsmodtagere og få fulgt op på besøgene,« siger hun.

Men opgaven virker dog overkommelig, siger hun. Når først alt det besværlige registreringsarbejde er overstået, forventer hun, at opgaven bliver overskuelig.

Men der er brug for besøgsvenner. Lige nu har hun en liste over fem besøgsmodtagere, der gerne vil have besøg.

»Det drejer sig om forhenværende fisker, landmand, gartner, en husmor og en arbejdsmand,« siger hun.

Det er meget forskelligt, hvad der forventes af en besøgsven. Nogle vil gerne køres en tur i kørestol til en købmand, andre vil gerne snakke om bøger, bier og blomster. Nogle vil blot gerne have en snak over et spil 500.

Derfor har Marianne Jakobsen nu intensiveret jagten på nye besøgsvenner. Hun har været rundt med foldere hos læger, biblioteketer og andre steder, hvor folk og enlige færdes.

Både hun og Gurli Gravesen er enige om, at der er større behov for besøgsvenner, end tallene umiddelbart viser. De er også begge sikre på, at hvis man blot får skabt en ny liste over besøgsvenner, så vil der gå »hul på bylden«, så besøgsmodtagere vil blive mere synlige.

»Og alle kan bruges, når blot man er over 18 år. I dag er den yngste besøgsven 19 år, mens den ældste er 85. Det eneste krav til en besøgsven er, at det skal være mennesker, der gerne vil lytte og som kan overholde en tavshedspligt. Kan man det, så ligger der en kæmpeglæde ved at være besøgsven,« siger Marianne Jakobsen.

Det ved Gurli Gravesen, for hun har i mange år været besøgsven for en beboer i kørestol.

»Jeg var da glad, for jeg kunne mærke, at hun var glad for, at jeg kom. Vi sad og snakkede om både hendes og mit liv. Det handler jo om, at man snakker godt sammen,« siger Gurli Gravesen.

Den typiske besøgsmodtager en en ældre kvinde eller mand.

»De nuværende er i alderen 52-98 år, men typisk er de lidt over 70. Det er typisk enlige, men der kan sagtens være børn. Man kan jo godt føle sig ensom, selv om man har børn,« siger Marianne Jakobsen.

Derfor håber hun, at flere vil melde sig som besøgsven, så tjenesten igen kan komme i gang.

Og har man tid og overskud, så kan man kontakte Marianne Jakobsen på telefon 5237 5781 eller på mailen mjnuuk@msn.com. I Harboøreområdet fungerer Else Margrethe Ørum som leder af tjenesten. Hun kan kontaktes på 9783 4325.