Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Handels- og turistfolk var samlet til møde

Træskibsstævnet i pinsen trak 20.000 mennesker til Lemvig, og der kan bygges endnu mere på i form af et bedre samarbejde ved fremtidige arrangementer. Arkivfoto
Foto: Morten Stricker

Handels- og turistfolk var samlet til møde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Handels-og turistfolk fra Lemvig og Thyborøn samlet til fællesmøde for at give sammenhold til den kommende markedsføring af området.

Sammenhold og fælles styrke.

Det var nøgleordene, da handels- og turistfolk fra Lemvig og Thyborøn mødtes til en fællesaften i Bio-Huset i Lemvig.

Det er starten på noget nyt, som det blev slået fast, og det var det første synlige arrangement, efter handelsforeningerne i Lemvig og Thyborøn gik sammen med turistforeningen og Lemvig Kommune om at ansætte en event- og handelschef og dermed signalere, at nu skulle aktiviteter og markedsføring samles.

Event- og handelschef Michael Vendelbo havde samlet tre nøglepersoner til at fortælle om vigtigheden om at stå sammen, inden man gik over til et foredrag ved Bruno Christensen, som gennem 50 år har været ekspert i detailhandel.

Borgmester Erik Flyvholm, konstitueret turistchef Anders Holm samt salgschef Ole Schmidt fra Mediehuset Lemvig kom alle med et kort oplæg til, hvordan de ser mulighederne for at stå samlet.

»Vi ligger langt fra Christiansborg og skal selv. Vi får ingen hjælp. Men vi kan også. Med fælles styrke kan vi meget mere, end man kan forestille sig,« sagde borgmesteren i sit indlæg.

»Handel har altid været DNA i Lemvig. Det er købmændene, der grundlagde havnen, så handelen har spillet en stor rolle. Det vil den fortsat gøre, men den skal spille sammen med de øvrige aktiviteter. Det er derfor, vi har en event- og handelschef til at koordinere tingene, så det hænger sammen rent handels- og turistmæssigt«.

Borgmesteren slog fast, at man ikke blot har investeret i kommunens havne for, at det skal være pænt at se på for vore egne borgere.

Må gerne blive lidt længere

»Vi vil også gerne have gæster, som gerne må blive noget længere og bruge noget mere i butikkere. Vi har haft store arrangementer som Giro d'Italia, royalt besøg, TV2 på Tour og Pinsestævne for træskibe. Vi er godt på vej, men kan gøre det endnu større. Vi skal bygge de gode historier på,« sagde han.

Anders Holm kunne fortælle om arbejdet med at binde turismen og detailhandelen sammen.

»Vi har to udgangspunkter: Vi skal sørge for, der kommer så mange turister som muligt. Og vi skal give dem mest mulig anledning til at bruge så meget som muligt.«

Turisterne skal blive i Lemvig for at handle, og hertil har man to konkrete projekter. der laves et rabatkupon-hæfte, hvor forretningerne har gode tilbud, som gør, at de 140.000 turister skal til en af byerne. Og man har lavet et handy kort i lommeformat, så turisterne også kan finde butikkerne.

Ole Schmidt fra Mediehuset Lemvig præsenterede en markedføringsplan med blandt andet seks event-aviser fra samlet Lemvig og Thyborøn, der skal deles ud til et geografisk større område, som går over Thyholm, Hjerm den nordvestlige del af Holstebro Kommune, Vemb og Thorsminde. Derudover ti tema-projekter i Lokalavisen, og det alt sammen til meget lave priser, så der ikke er nogen undskyldning for ikke at være med.

Indsatsen hedder »De 4 S'er« ud fra Styrket samarbejde, Større dækningsområde, Stærk markedsføringstryk og Samme priser.

»Vi skal samlet give den gas, for det er nødvendigt, når vi skal markedsføre vort område,« sagde Ole Schmidt.

De tre indlæg blev belønnet af klapsalver fra de omkring 75 fremmødte handels- og turistfolk, og dermed er første skridt taget mod et styrket samarbejde.