Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lemvig er det ideelle sted at sælge elcykler

Lemvigs bakker er en udfordring, men her hjælper elcyklernes motor. Foto: Christina Bundgaard.

Lemvig er det ideelle sted at sælge elcykler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Geografien og glæden ved at cykle har været med til at booste salget for el-cykler i Vestjylland.

Endnu en elcykel er blevet langet over disken ved en cykelhandler i Lemvig.

Det er langt fra et særsyn, at en cyklist får lidt ekstra hjælp af en el-motor, når der bliver investeret i en ny to-hjuler.

»Jeg vurderer, at otte-ti procent af vores samlede cykelsalg er el-cykler. Og den andel, tror jeg, vil blive højere de kommende år, så det måske bliver helt op til hver femte cykel, der er en el-cykel,« siger Anders Hilligsøe, der er medindehaver af forretningen Cykel-Mads i Lemvig.

Samme tendens ser Jørn Agger, der er indehaver af Fri Cykler i Lemvig.

»Jeg gætter på, at omkring ti procent af vores samlede cykelsalg er el-cykler. Men der er stor forskel på, hvor meget vi sælger de enkelte år. Her spiller vejret ind,« siger Jørn Agger.

Han peger på, at salget sidste år ikke kunne måle sig med salget i 2014. Her viste sommeren sig fra sin flotteste side, og det lokkede cykelglæden frem hos mange. I en kølig og blæsende sommer sidste år var det sværere at få cyklisterne til at finde pengepungen frem.

Det kan Anders Hilligsøe også mærke.

»Vi plejer at sige, at vi sælger el-cykler til dem, der gerne vil cykle, men ikke skal cykle. Derfor er salget også utrolig vejrafhængigt. Når foråret kommer i marts og april, får vi altid et stort salg, men sidste år havde vi også et godt salg af el-cykler i september og oktober, hvor vi havde en lang periode med godt vejr,« siger Anders Hilligsøe.

Jørn Agger tror, at el-cykler i Lemvig hurtigere er blevet populære end andre steder i landet på grund af geografien med mange bakker i og omkring byen.

Begge cykelhandlere mærker, at det især er cyklister, der er kommet lidt op i årene, som gerne vil cykle, men som har den samme energi og luft mere, der er købere af el-cyklerne. Men det vinder mere og mere indpas hos den yngre generation at have et elektrisk skub bagpå, når man skal trampe i pedalerne.

»Jeg tror, at 80 procent af salget af el-cykler går til den ældre generation. Men vi ser også, at det bliver mere og mere in hos de lidt yngre at købe en el-cykel. Det kan godt være i stedet for en bil nummer to, hvor de kan bruge den til lidt længere ture til arbejdspladsen, men hvor de ikke ønsker at komme svedige frem,« siger Anders Hilligsøe.

»For fem år siden solgte vi stort set ingen el-cykler til personer under 60 år, men der er flere og flere unge, der køber en el-cykel. Jeg har både solgt cykler med børnesæder på eller med cykeltrailere. El-cykler er blevet mere sporty at se på, og samtidig er det et billigt supplement. Det koster vel kun en krone i strøm at holde en el-cykel kørende,« siger Jørn Agger.