Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lemvigbanen på jagt efter nye tog

VLTJ har øje på de tyske tog fra Alstom, som også leverer de Lint-togsæt som Arriva i dag kører med. Foto: Axel Schütt
Foto: Foto: Axel Schütt

Lemvigbanen på jagt efter nye tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lemvigbanen satser på at sætte nye tog på skinner fra år 2020, men det er endnu uklart, hvilke det skal være.

Midtjyske Jernbaner er gået på jagt efter nye togsæt, der skal rulle ad skinnerne mellem Vemb og Thyborøn fra år 2020. Det oplyser banens direktør Martha Vrist, der blandt andet har været i Tyskland for at se på de såkaldte Lint-tog, der minder lidt om Arrivas tog.

»Det er en type, som Nordjyske Jernbaner netop har bestilt 13 togsæt af,« siger Martha Vrist.

Så langt er Midtjyske Jernbaner endnu ikke nået i processen, men det står nogenlunde fast, at der skal nye tog på banen fra år 2020. Da indføres der blandt andet et nyt signalsystem i Vemb, som de eksisterende Y-tog ikke vil være i stand til at benytte med mindre, de får en dyr ombygning. Derfor er pengene lagt i en kasse til indkøb af andre togsæt.

»Foreløbigt er vi gået i gang med at sondere markedet for at finde ud af, om vi skal købe brugt materiel eller købe helt nyt,« siger Martha Vrist.

Der er dog ikke brugt materiel til rådighed inden for landets grænser, og der er heller ikke mange, brugte diesel-togsæt at finde i udlandet. Desuden skal det påregnes, at brugte togsæt skal renoveres og bygges om, så de passer til danske forhold.

»Der er masser af ting, der skal tages i betragtning, når vi skal anskaffe nyt materiel. Det er en proces, vi først lige et går i gang med,« siger Martha Vrist.

Sammen med bestyrelsen har hun været på besøg hos tysk Alstom, der blandt andet leverer Lint-tog til Arriva og til Nordjyske Jernbaner. Det gav både en mulighed for at sondere markedet, men også sætte sig nærmere ind i, hvordan der handles. Lint-toget er i øvrigt ikke uinteressant for Midtjyske Jernbaner.

»Vi vil jo gerne have en »hyldevare«, så vi ikke bliver den eneste bane, der kører med denne type tog. Skal vi have nyt materiel, bliver det formentligt enten tog som Arrivas eller tog, som de kendes fra Odderbanen, hvor de er leveret af Bombardie. Det betyder noget, når vi snakker reservedele og vedligehold,« siger Martha Vrist.

Netop nu bliver erfaringerne fra turen til Altsom samlet op og diskuteret på det næste bestyrelsesmøde. Desuden bliver de præsenteret på banens kommende generalforsamling, der holdes i maj. Her bliver der også mulighed for at diskutere finansieringen, for fremtiden vil ikke være billig. Et togsæt fra Altsom koster omkring 30 millioner kroner.

»Og vi skal bruge to togsæt i fast drift, men tre togsæt vil være det mest fornuftige. Lige nu har vi for eksempel fire tog,« siger Martha Vrist.

Der ud over skal beslutningen tages i god tid, for en virksomhed som Altsom har et par års leveringstid.

LÆS OGSÅ HER" target="_blank">http://dagbladet-holstebro-struer.dk/lemvig/en-pebermoe-paa-skinner">HER OM DENGANG DET GAMLE TOG HAVDE 30 ÅRS JUBILÆUM.