Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ministeren spørger da bare Jan

Jan Wammen er ansat ?på Kystdirektoratet med den ene opgave at betjene ?ministeren og klæde hende ?på ved forespørgsler. ?Fotos: Johan Gadegaard
Foto: Johan Gadegaard

Ministeren spørger da bare Jan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jan Wammen kan svare på alt, hvad en minister kan finde på at spørge om. Og han gør det fejlfrit.

En minister ved ikke alt, men der må alligevel ikke være slinger i valsen, når hun svarer på de spørgsmål, der bliver stillet af borgere, folketingsmedlemmer eller interesseorganisationer. Derfor har hun en kreds af rådgivere omkring sig, der hjælper hende, når der skal svares på spørgsmål. Når det drejer sig om spørgsmål om kystsikring, så er det Jan Wammen hos Kystdirektoratet, der hjælper hende med besvarelserne. Det gør han kort, kontant og præcist, for i staten er der i princippet 0-fejls kultur. Et forkert svar kan koste en minister hendes politiske liv.

Har ikke svaret forkert

Det får dog ikke Jan Wammen til at ryste på hånden, når han klæder ministeren på.

»Jeg kan trække på alle de øvrige i huset. Jeg har et lille team omkring mig, der kan bistå mig. Jeg har blandt andet to medarbejdere, der bistår med spørgsmål omkring søterritoriet, og én der bistår omkring kyst- og klima. Men selvfølgelig sker det i et tæt samspil med hele huset,« siger Jan Wammen.

Jan Wammen har titel af specialkonsulent. Det dækker over, at han stort set kun arbejder med at »klæde ministeren på«, inden hun skal svare på spørgsmål i Folketinget, deltage i forespørgselsdebatter eller blot svare på skriftlige spørgsmål fra borgere. I mindre grad deltager han også med såkaldte »strategiske opgaver« for ledelsen på Kystdirektoratet, men det er ministerens mange henvendelser, der i stigende grad optager hans tid. Både store og små spørgsmål runder hans skrivebord, og de kommer i et stigende tempo.

Stadig flere spørgsmål

»Det år, jeg blev ansat, havde jeg 100 sager, jeg skulle hjælpe med at besvare. Sidste år havde jeg 320 sager, så der er gennemgående et ret stort pres på ministeren,« siger Jan Wammen.

2016 ser ud til at fortsætte den stigende tendens. Alene i januar har han behandlet 89 sager.

Presset er blevet så stort, at en ekstra medarbejder nu er trukket ind i arbejdet med at besvare henvendelserne.

Når Jan Wamen skriver et forslag til ministeren, er det ikke nødvendigvis et færdigt svar. Hans skrivelse vil rumme en oversigt over problemstillingen, dets status og eventuelle løsningsforslag.

»Og så skriver jeg et svar-udkast,« siger Jan Wammen.

Derefter er det op til ministeren at afgøre, om hun vil bruge svaret.

»For mig skal en god besvarelse rumme tre ting. Det skal være juridisk holdbart, det skal være fagligt velfunderet - og så skal det være politisk taktisk,« siger han.

Den sidste del er blevet en stadig større del af Kystdirektoratets arbejde. Oprindeligt var Kystdirektoratet den myndighed, der egenhændigt bestemte, hvordan kysten skulle sikres og udførte opgaven. I dag er der en stigende bevågenhed omkring direktoratets arbejde - blandt andet på grund af klimaforandringerne, der giver kraftigere storme, stigende vandstande og større oversvømmelser. Derfor fylder den politiske side mere.

»Derfor skal jeg i mit udkast til et svar kunne sætte mig ind i, hvad ministeren tænker og navigere i hendes univers. Ministeren er interesseret i løsninger og ikke i, hvad der ikke kan gøres,« siger Jan Wammen.

Sandt og troværdig

Pligten til at afgive et sandt og troværdigt svar er dog afgørende.

»Det er blevet indskærpet overfor os, og jeg synes faktisk aldrig, jeg har givet et forkert svar. Men selvfølgelig er der ind imellem tale om sager, hvor man må foretage et skøn og lave nogle afvejninger,« siger han.

Spørgsmålene kommer ikke blot fra folketingsmedlemmer, men i lige så høj grad fra kommunalpolitikere eller borgere. I 2015 har især sagen i Hjørring, hvor sommerhusene skrider i havet, givet anledning til mange spørgsmål, som Jan Wammen har skrevet svarudkast til. Andre gange er det enkeltpersoner, der i perioder er i stand til at holde en ministers assistent beskæftiget med at finde svar. Men hver gang skal der gives et ordentligt svar, hvilket Jan Wammen bestræber sig på at levere.

»Udfordringen er altid at få sagt nogle få, men vigtige ting. For eksempel omkring Kystbeskyttelsen, hvor der jævnligt bliver spurgt om, hvorfor sandfodring er den metode, der virker bedst. Så må man skabe en generel forståelse for, hvordan tingene hænger sammen og hvad der ligger til grund for vore afgørelser,« siger han.

Men han gør det gerne, for som han selv udtrykker det:

»Jeg leverer service overfor ministeren, men jo også overfor befolkningen. Det er styrken i et demokrati, at vi er til for borgernes skyld. Det skal vi altid huske,« siger han.