Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ru cykelsti skal nu kigges efter i sømmene

Den nyanlagte cykelsti mellem Harboøre og Thyborøn er blevet kritiseret for at være for et underlag, der er for ru og hvor der er masser af småsten. Vejdirektoratet undersøger nu, om man kan gøre stien mere brugervenlig. Foto: Johan Gadegaard
Foto: Johan Gadegaard

Ru cykelsti skal nu kigges efter i sømmene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vejdirektoratet vil undersøge forskellige muligheder for at gøre nyanlagt cykelsti mere brugervenlig.

Harboøre Tange: Kritikken var hård efter den nye cykelsti mellem Harboøre og Thyborøn blev taget i brug i slutningen af 2015.

Brugerne har blandt andet kritiseret den for at være ru og ujævn og fyldt med småsten. De mange småsten betød, at Jan Torp, der ofte snupper racercyklen til turen mellem bopælen i Lemvig og arbejdspladsen på TripleNine i Thyborøn, ofte punkterede.

Desuden valgte han flere gange at køre på selve landevejen, da han var træt af den ru overflade på den nyanlagte cykelsti.

Hos Vejdirektoratet, der har stået for at anlægge cykelstien, erkender projektleder Annette Jørgensen, at cykelstien er mere ru end andre cykelstier.

»Beton er mere ru at køre på end asfalt. Men der er forskel på, hvordan man oplever stien alt efter hvilken cykel, man kører på,« siger Annette Jørgensen.

Hun har selv for nylig taget en cykeltur den nyanlagte sti på sin damecykel for at få en fornemmelse af de kritikpunkter, Vejdirektoratet har fået fra brugerne.

»Og jeg kunne også mærke på min almindelige damecykel, at stien var mere ru,« siger Annette Jørgensen.

Fundamentet til den nye cykelsti mellem Harboøre og Thyborøn er, i modsætning til de fleste andre cykelstier, lavet af knust beton, som er rester fra de nedrevne bunkere på Vestkysten.

Det har været nødvendigt, da der er en del havtorn i området, som er så dominerende i landskabet, at det ødelægger asfalten.

»Vi var nødt til at lave cykelstien i beton på grund af holdbarheden. Havde vi anlagt den med asfalt, havde vi risikeret, at stien været ødelagt i løbet af to år,« siger Annette Jørgensen.

Hun vil nu analysere på, om og hvad der kan gøres ved cykelstien.

Projektlederen advarer dog mod at gøre betonen mere jævn.

»Gør man det, risikerer man at gøre den så glat, at den bliver farlig at køre på,« siger hun.

Vejdirektoratet vil i den kommende tid holde et møde, hvor man skal se på forskellige muligheder for at gøre cykelstien mere brugervenlig. En anden mulighed er at lægge asfalt oven på betonen.

»Der er dog dårlige erfaringer med den løsning, men det er en mulighed, vi vil undersøge,« siger Anette Jørgensen.

Hun lagde også mærke til, at der lå en del småsten på cykelstien, men har en ide om, hvor de kommer fra.

»Vi tror, at det kommer fra rabatten mellem cykelstien og kørebanen. Græsset er endnu ikke groet helt op, og vi går ud fra, at småstenene er blevet skyllet op ad den megen nedbør, der er kommet i vinter,« siger projektlederen.