Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Stort billetsnyderi i tog trods kontrol

Direktøren for Midtjyske Jernbaner, Martha Vrist, oplever stadig at passagererne på jernbanen mellem Vemb og Thyborøn har svært ved at købe billetter til togturen. Arkivfoto: Morten Stricker
Foto: Morten Stricker

Stort billetsnyderi i tog trods kontrol

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Midtjyske Jernbaner oplever stadig stort snyderi med billetter trods mere end et år med billetkontrol på banen.

Pengene sidder godt fast i pungen, når passagererne skal ud at køre med Midtjyske Jernbaners tog mellem Thyborøn og Vemb.

I 2015 var det hver femte kontrollerede passagerer, der måtte betale en kontrolafgift på 750 kroner for ikke at have billetten i orden, når de hopper på toget.

789 passagerer blev ifølge Midtjyske Jernbaners egne tal kontrolleret, og 159 gange blev der udstedt en kontrolafgift

Det høje tal ærgrer direktøren for Midtjyske Jernbaner, Martha Vrist.

»Jeg ved ikke, om det skyldes dårlig moral. Men hvis passagererne vil have, at der også skal være tog på jernbanen om fem eller ti år, er de nødt til at indse, at de også er nødt til at betale for at rejse med toget,« siger hun.

Det er ikke første gang, Midtjyske Jernbaner har problemer med passagerer, der ikke løser billet, når de hopper på de karakteristiske orange, røde og hvide tog.

I efteråret 2014 indgik jernbanen et samarbejde med Arriva om fælles billetkontrol. Det skete efter at Midtjyske Jernbaner kunne konstatere, at der var flere passagerer der rejste med toget, men at der ikke samtidig var en tilsvarende stigning i billetindtægterne.

På 10 dage viste det sig dengang, at hele 57 procent af de kontrollerede passagerer ikke havde en gyldig billet til toget.

Det tal var faldet til 16 procent i januar sidste år, men er siden steget igen til det nuværende nvieau.

Derfor har Midtjyske Jernbaner forlænget kontrakten med Arriva om fælles billetkontrol, så den i første omgang løber til slutningen af året.

»Jeg regner med, at vi nu laver en mere eller mindre permanent form for kontrol. Det er ærgerligt, at der har indsneget sig en kultur, hvor passagererne tror, de kan rejse gratis med toget,« siger Martha Vrist.

Det er ikke Midtjyske Jernbaner selv, der står for behandlingen af klager over en kontrolafgift for at have rejst med toget uden billet.

Men Martha Vrist siger, at der findes masser af undskyldninger for, at passagereren lige netop den dag ikke havde købt billet.

»Vi hører ikke så meget til undskyldningerne, men hovedsageligt siger passagererne, at de troede at lige netop dén afgang var en gratis afgang eller at billetautomaten ikke fungerede,« siger direktøren, der sender passagerernes klager over kontrolafgifterne videre til Midttrafik, der behandler dem.

På trods af at flere bliver taget i ikke at betale for at rejse med den vestjyske lokalbane, så er det alligevel Martha Vrists indtryk, at passagererne er glade for, at deres billetter bliver tjekket.

»Vi har fået respons på, at det er dejligt, at der er kontrol i toget. Dem der køber billet synes, det er træls at nogle kører sort,« siger hun.