Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vintersyslen kom på museum

Modelbygger, Bjørn Barfod, har bygget modellen af E50 til Sea War Museum. Foto: Morten Stricker
Foto: Morten Stricker

Vintersyslen kom på museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det tog Bjørn Barfod en hel vinter at bygge modellen af E50. Nu kan hans arbejde ses på Sea War Museet ved siden af resterne af den rigtige ubåd.

Det kan være svært at synliggøre, hvor stor en ubåd er i virkeligheden. På Sea War Museum i Thyborøn står resterne af ubådstårnet fra den engelske ubåd E50 og rager 7,5 meter op i rummet. Skulle hele ubåden have været der, ville det kræve 55 meter plads. Det er der ikke, og i øvrigt er størstedelen af ubåden også tæret bort på havbunden.

I stedet kan gæsterne på museet nu se en kopi af ubåden i størrelsesforholdet 1:48, som er bygget af Bjørn Barfod fra Struer. Den 71-årige, pensionerede B&O-medarbejder har brugt vinteren på at gøre modellen færdig, så den nu er på plads i museet.

»Jeg begyndte at bygge modellen i oktober, og nu er den blevet færdig,« fortæller han.

Det har været et stort arbejde, for Bjørn Barfod havde ikke fotos eller andre modeller at kigge efter.

»Der findes faktisk kun ét foto af ubåden, men til gengæld har museets leder, Gert Normann Andersen, skaffet de originale tegninger på ubåden. De har derfor været grundlaget for den model, som jeg har bygget. Og så har jeg kigget på nogle fotos af ubådens søsterskib for at få alle detaljer med,« siger han.

Én ting er nemlig at have tegningerne, men noget helt andet er at have fotos, der viser, hvordan ubåden tog sig ud udvendigt. Blandt andet undrede det ham, hvordan besætningen kunne bevæge sig rundt om ubådstårnet, når de gik på dækket.

»Men på fotos af søsterskibene kunne jeg se en lille afsats, der gik rundt om tårnet. De fremgik ikke af tegningerne, men jeg har bygget afsatsen med på modellen,« siger han.

Han er heller ikke i tvivl om, at afsatsen har været på U50, for på det rigtige tårn i museet er der et gelænder, som mandskabet har holdt fast i, når de skulle forbi.

Bjørn Barfod har kendt Gert Normann Andersen i mange år og har også været med til at gøre udstillingen på Sea War Museum klar.

»Jeg har blandt andet pudset en stor del af det rigtige ubådstårn, inden det kom her ud,« fortæller han.

Derfor var det også en helt særlig opgave for ham, da Gert Normann Andersen bad ham bygge en model af E50 til udstillingen.

Bjørn Barfod har bygget modeller i mange år. Han begyndte faktisk tilbage i barndommen i 50'erne, hvor det var fly, der var hans store interesse. Op gennem 60'erne begyndte han at bygge modelskibe, så i hjemmet i Struer står blandt andet modeller af det svenske kongeskib »Wasa«, dampskibet »Hjejlen«, skoleskibet »Danmark« med flere. Det er modeller på godt en meters længde, som han har samlet ved sit arbejdsbord i Struer. Modellen af E50 var dog lidt for stor til, at den kunne være på arbejdsbordet, så i stedet er den samlet omkring stuebordet.

»For mig var det en udfordring at få lov til at bygge ubåden efter et sæt originale arbejdstegninger. Det har jeg ikke prøvet før,« fortæller han.

Modellen er bygget af tyndt krydsfiner samt det særlige abachi-træ, der anvendes af mange modelbyggere. Han har bygget skibet som en rigtig skibsbygger: Først er spanterne lagt, og derefter er skroget beklædt. Resultatet er den 1,12 meter lange ubåd, som nu står i en montre ved siden af resterne af den rigtige E50.

»Jeg kan jo godt lide at kunne se på de skibe, som jeg har bygget, så jeg skiller mig normalt ikke af med dem. Men den her har jeg bygget for museets skyld, for jeg synes, det er et vildt godt museum. Og så har jeg også brugt så mange timer på at pudse det rigtige ubådstårn,« siger han.

Gert Normann Andersen er også glad for resultatet.

»Jeg er glad for at have fået den model. Når man står og ser det rigtige ubådstårn kan man nu få en fornemmelse af størrelsesforholdet ved at se på modellen,« siger han.

Nu er vinteren overstået, og derfor er modellimen og hobbykniven lagt i skuffen hjemme hos Bjørn Barfod. De kommende måneder koncentrerer han sig om sit rigtige sejlskib, der skal gøres klar til en sommer på Limfjorden.

»Det er en vintersyssel at bygge modelskibe, men jeg bliver ikke arbejdsløs nu, hvor jeg er færdig med ubåden. Hjemme venter en model af norske »Løve« fra 1700-tallet, en model af Jacque Costeaus »Calypso« og af skoleskibet »Lilla Dan«. Så jeg bliver ikke arbejdsløs,« siger han.