Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Borgerforening om nedlæggelse af busrute: Det giver da bekymring

I Vejrum-området er man bestemt ikke glad for, at bussen nu måske forsvinder helt. Arkivfoto.

Borgerforening om nedlæggelse af busrute: Det giver da bekymring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyheden om, at regionen vil spare rute 23 væk, bliver bestemt ikke vel modtaget i Vejrum, som ikke har anden offentlig transport.

Vejrum: Da Vejrum borger- og gymnastikforening i aftes holdt bestyrelsesmøde, var et af punkterne på dagsordenen, at området ser ud til at miste sin bus.

I forbindelse med Region Midtjyllands besparelsesforslag på kollektiv trafik lægges der op til, at rute 23 mellem Holstebro og Struer nedlægges.

Eller som det er beskrevet til politikerne i Struer Kommunes teknik- og miljøudvalg, der holder møde i næste uge: "Regionen ønsker ikke at finansiere ruten mere."

Argumentet er blandt andet, at der også kører tog på strækningen. Det er dog ikke en begrundelse, som folk i området godtager.

- Argumentet med, at der går tog, holder jo ikke, for der går jo ikke tog til Vejrum, og du kan heller ikke komme til Hjerm og tage toget, siger Elin Hamborg, der er formand for Vejrum borger- og gymnastikforening.  

Vi er godt klar over, at tiden nok er løbet fra den store rutebil, og man kunne måske begynde at tænke noget mere i flextransport. Det er jo på bestemte tider, at der skal mange unge til og fra uddannelserne.
Elin Hamborg, formand for Vejrum borger- og gymnastikforening.  

Få passagerer

I indstillingen til de lokale politikere i teknik- og miljøudvalget, som i næste uge skal tage stilling til, om Struer Kommune skal gøre indsigelse mod rutenedlæggelsen, står yderligere, at der gennemsnitligt er seks passagerer med pr. tur. Og at bussen på rigtig mange ture kører med færre end fem passagerer.

Det er en problematik, man er fuldstændig bevidst om i området, lyder det fra Elin Hamborg, men:

- Der er igennem årene ændret meget på afgangstiderne, og det er en af årsagerne til, at bussen ikke længere bliver brugt så meget, forklarer hun.

Ifølge Elin Hamborg passer de nuværende afgange ikke særlig godt med transport til for eksempel et arbejde i Holstebro.

- Skulle jeg tage bussen på arbejde, skulle jeg hjemmefra 6.30 og kan tidligst være hjemme igen i Vejrum klokken 17, fortæller hun:

- Det gør jo, at jeg ikke tænker i de baner, for det er simpelthen for meget tid at bruge på 10-12 kilometers transport. 

Ikke andre muligheder

Generelt er der blandede reaktioner på nyheden om den mulige nedlæggelse af rute 23.

Særligt forældre med unge, som går på eller skal til at gå på en ungdomsuddannelse, er trætte af det.

- Der vil jo ikke være flere muligheder tilbage for at komme til uddannelsesstederne i Struer og Holstebro, siger Elin Hamborg, der dog er enig i, at der skal gøres noget.

- Vi er godt klar over, at tiden nok er løbet fra den store rutebil, og man kunne måske begynde at tænke noget mere i flextransport. Det er jo på bestemte tider, at der skal mange unge til og fra uddannelserne, forklarer hun.

Om sommeren kan nogle af de unge godt finde på at cykle eller køre på scooter, mens der om vinteren er større behov for bussen.

Ligeledes er der også flere af dem, som i dag etablerer sig i området, der ifølge Elin Hamborg har to biler. Det ændrer dog ikke på, at bussen meget nødigt må forsvinde helt.

- Det her bekymrer også den ældre generation, for når der er et hus til salg, bliver der slået på, at der går bus til Holstebro og Struer, fortæller hun:

- Men den kan man så ikke bruge mere, og det giver da en bekymring, for det er i forvejen svært at sælge huse i området.