Vi bruger cookies!

folkebladetlemvig.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.folkebladetlemvig.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


50 år med Vesthavnen: En havn og en dreng blev voksne

Kurt Madsen har været med siden starten. Foto: Benny Gade

50 år med Vesthavnen: En havn og en dreng blev voksne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kultur

Vesthavnen i Thorsminde har 21. august 50 års jubilæum. Fejringen sker lørdag. Kurt Madsen har været med helt fra starten.

Thorsminde: Den 21. august 1967 løsnes fortøjningen på en fiskekutter i Thorsminde. Om bord er Kurt Madsen. Han er 15 år - i den alder, hvor konfirmationen er overstået, og der skal vælges en vej i livet.

Han skal hjælpe sin far og resten af besætningen fri af fortøjningen i Gammel Havn, der siden 1932 har dannet hjemhavn for Thorsmindes fiskere. Nu sættes kursen mod den netop færdiggjorte Vesthavn, der politisk har ligget seks år i støbeskeen.

En af havnens mere moderne fiskekuttere, L352 "Jan Mayen" danner front i de godt tyve skibes flytteparade. Fiskeriministeren, Thorsminde-Fjands fiskeriformand og flere andre prominente frontfigurer i dansk politik og vestjysk foreningskultur er de første til at klippe snoren over til den nye havn.

På det tidspunkt har udviklingspotentialet i havnen længe været tydeligt for enhver. Landingsmængden er på 15 år steget fra 595 tons i 1951 til 2290 tons i 1966. Den gamle havn kan ikke følge med, så en ny havn til fem millioner kroner opføres. 

Fiskeriet i Thorsminde har gyldne tider.

I Kurt Madsens klasse er de flestes fædre fiskere, og der er gode penge at hente i fiskeriet. For Kurt Madsen er valget enkelt; han skal være fisker - ligesom sin far.

- Dengang var der ikke noget, der hed lærested. Man blev lært af dem, der var om bord på kutteren, fortæller Kurt Madsen, der er født og opvokset i Thorsminde.

Overgangsritet fra dreng til mand var en gyngende kutter, håndhalet garn og periodevis søsyge.

Helikopteren aflyses
Havnens historie
1868/70Ingeniør C.G. Bruun bygger Thorsminde kanal og sluse nord for det gamle udløb for et engelsk aktieselskab, der ejede retten til at udtørre fjordes nordligste del.1889Det gamle udløb åbnes på ny, efter at kanalen fra 1868/70 var tilsandet.

1919En kommission nedsættes med den opgave at fremkomme med forslag til en regulering af afløbsforholdene.

1923Kommissionen af 1919 foreslog:1) at retablere Thorsminde-slusen som en regulerbar frisluse, udvidet med to mindre åbninger og en tredje for fiskerbådes passage og 2) åbne udløbet fra slusen til havet og vedligeholde dette udløb med det fornødne pumpemateriel.

17/2 1932Kommissionens forslag gennemført, hvorefter der øst fra fører en 6 m bred kanal fra fjorden til slusen; frislusen har 12 gennemstrømningsåbninger (de 10 = den gamle sluse, op til den mod syd er skibsfartsslusen anlagt). En ca. 60 m bred kanal fører ud til havet, dækket af to ledeværker.

1937Bevilling til offentlig fiskeauktion udstedes.

14/6 1937En anlægsbro ca. 30 m for fiskefartøjer opføres i afvandingskanalen vest for Thorsminde sluse.

20/5 1940Bevillingen til offentlig fiskeauktion i Thorsminde tilbagekaldes.

19/1 1944Bevilling til forlængelse af den nordre ledemole.

20/3 1957Staten giver bevilling til opførelse af auktionshal i Thorsminde.

1957Bevilling til offentlig fiskeauktion udstedes.

1957/56En høfde anlægges nord for indsejlingen til Thorsminde.

1961Thorsminde fiskeriforening fremsætter forslag til en ny fiskerihavn vest for slusen.

1964Der foreslås en bevilling på finansloven på 2 mio. kr. til den nye fiskerihavn vest for slusen.

1965Bevillingen standses som følge af regeringens nedskæring og stop for alt offentligt byggeri, der ikke var igangsat.

1/6.1966Der bevilges et beløb på 2 mio. kr. som første etape til bygning af en ny vesthavn i Thorsminde til i alt 5 mio. kr.

1966Vandbygningsvæsenet overdrager arbejdet til Kjæhr & Trillingsgaard, Kolding.

1966Havnearbejdet påbegyndes i august.

 

 

Kilde: Thorsminde Havn

Det tabte fællesskab

Sideløbende med Kurt Madsens ilddåb på havet havde kuttere og skippere fundet sig tilpas i vesthavnens nye rammer. Vesthavnen gav skibene nye muligheder for hurtigt at komme ud på havet. Man skulle ikke vente på, at slusen åbnede. Den nye havn gav endda mulighed for indkøb af endnu større skibe.

Men noget var gået tabt i flytningen.

- I Gammel Havn var alle en stor familie. Det hele foregik jo i et havnebassin. Så da man kom over i Vesthavnen, blev det hele ligesom lidt koldere, mener han.

Slusens trygge rammer var væk, og de skiftende vandstande udfordrede skipperne, der i højere grad var nødt til at holde øje med deres både nat og dag.

- Der skete også noget med konkurrencen. Der kom i større grad en "kamp" mellem fiskerne. Førhen havde man fulgtes ad 3-4 skibe, og havde delt informationer, men i takt med, at der kom større fartøjer, blev man også mere egoistiske, siger Kurt Madsen.

Skibe til ophug

Formindsket fællesskab eller ej. Havnen fortsætter fremgangen. I starten af 80'erne bliver en tredje bro tilføjet til havnens to, og skibskapaciteten bliver dermed øget. Det går godt for fiskeriet i Thorsminde.

Men i midten af 80'erne begynder kvoterne at strammes, da der fiskes for mange torsk. Antallet af fiskere er for højt.

- Man får indført en ophugningsstøtte til fiskere, der gerne vil ud af fiskeriet, og det er der flere ældre fiskere, der takker ja til, forklarer tidligere havnechef Leif Jensen.

Trods gentagne kvotejusteringer fortsætter Thorsminde fremgangen. Yderligere en bro bliver tilføjet i 1991, hvor antallet af kuttere i højsæsonen er over 100.

Samme år rammer landingsværdien rekorden på cirka 96 millioner kroner. Aldrig har omsætningen været højere.  

Ud af fiskeriet

Kvotestramningerne fortsætter op igennem 90'erne. Og fra sidelinjen begynder de velbetalte jobs i Velfac og Vestas i starten af 00'erne at lokke fiskerne ud af overallsene.

- De kunne hurtigt pille folk ud af fiskeriet, for der var jo langt hen af vejen bedre vilkår, fortæller Kurt Madsen.

Fiskeriet i Thorsminde rammer sit lavpunkt i midten af 00'erne, hvor landingsværdien nu pludselig hedder 25 millioner kroner. Nedturen fortsætter et par år frem.

I 2005 - efter 37 år i branchen - stopper Kurt Madsen som fisker, og fortsætter sit hverv som formand i Thorsminde-Fjand Fiskeriforening, som han kom ind i i 2003.

Et par år senere introduceres en redningsplan:

- Så får vi i 2007 den her nye fiskeripolitik, hvor det bliver muligt at købe et andet fartøjs kvote. Det gør, at vi får et lille hop opad igen - rent omsætningsmæssigt, siger Leif Jensen.

Lever videre

I 2016 hedder landingsværdien cirka 38 millioner kroner svarende til 1360 tons konsumfisk. Antallet af kuttere er i 2017 nede på 17, hvoraf otte-ti skibe er aktive.

Alligevel er det til stadighed lykkedes havnen at holde skindet på næsen, og driften ved lige.

Den bedrift bliver lørdag fejret med en ganske særlig indsejling.

Skibet L352 "Jan Mayen", der i mellemtiden har skiftet navn til L114 "Conny", skal på ny klippe snoren over til Vesthavnen. Og selvom det denne gang ikke er en fiskeriminister, han lørdag skal stå ved siden af, så bliver det lørdag et historisk øjeblik for konfirmanden Kurt Madsen, der 50 år senere stadig spræller rundt i fiskeribranchen som formand i Thorsminde-Fjand Fiskeriforening.

Og selvom aktivitetsniveauet næppe når 80'erne og 90'ernes storhedstid igen, så står havnedrømmene ikke stille:

- Vi er ved at arbejde på at få lavet en højvandsport. Lige nu er vi i gang med at indhente tilbud, så der er ikke nogen tidsramme endnu, forklarer nuværende havnechef Søren Kyndi.

Havnens 50 års jubilæum fejres sammen med byen - der i år kan fejre 150 år.