Annoncørbetalt indhold

10 gode råd: Det skal du vide, når du køber børnesko

Hvordan skal skoen sidde på foden, skal bunden være blød eller hård, og hvor ofte skal du købe nye sko til ungerne? Det kan virke uoverskueligt at finde vej i junglen af børnesko, for hvad er egentlig bedst for de små fødder? Vi guider til det

"Det er vigtigt, at skoen følger foden, og at det ikke er foden, der følger skoen, for så risikerer dit barn at få skæve tæer og varige fodlidelser." Sådan siger direktør for ECCO Kids, Thomas Vangsgaard, og vi har allieret os med eksperten, så du kan finde de bedste sko til børnene. Bliv klædt på med 10 gode råd her.

1. Køb altid 1-1,5 cm længere sko

Fødder vokser hele tiden, og børns fødder vokser i ryk. Faktisk vokser de hurtigt de første to år og omtrent en halv størrelse hver anden måned, hvilket svarer til 2 centimeter på et år. I to-treårsalderen vokser foden en halv størrelse hver tredje måned, hvilket svarer til 1,5 centimeter på et år. Når du skal købe sko til dine børn, skal du altid huske tommelfingerreglen: Der skal være 1-1,5 centimeter fra tåspidserne til enden af skoen.

2. Værd at vide om børnefødder

Der er over 26 knogler og 28 led i foden, og hos ECCO Kids ved vi, hvordan hvert eneste bevæger sig og reagerer. Når man er lille, er fodens knogler bløde og påvirkelige. Derfor har børn brug for sko, der støtter dem og lader musklerne i foden udvikle sig så frit som muligt.

3. Sådan skal skoen sidde

Det er vigtigt, at skoen følger foden, for hvis foden følger skoen, så former skoen fodens udvikling. I Kina syntes man på et tidspunkt, at det var pænt, at pigernes fødder var spidse, og derfor udviklede de fodtøj, der snørerede deres tæer sammen. Det betød, at pigerne udviklede spidse fødder, og det kom de aldrig af med. Så går man i for småt fodtøj, kan man få varige men. Og små børn reagerer ikke altid på, hvis skoen klemmer, og derfor skal vi hjælpe dem.

4. De bedste materialer

Jo mindre børnene er, jo blødere skal sålen være. Når foden, svangen og musklerne ikke er udviklede, så skal børn have en blød sål, som bare følger foden. Fra treårsalderen og opefter kan sålen blive lidt hårdere, for så kommer musklerne og stivheden i knoglerne. Det har også noget at gøre med slidstyrke. Hvis du tager den helt bløde sål og giver en 7-årig dreng, så er den slidt op på en uge. Hos ECCO laver vi alle vores såler selv. Så i vores sko finder du aldrig en sål, der er skåret ud af et stykke gummi og syet sammen med resten af skoen. Vi bruger PU-materiale, der er sprøjtet ind i formen til sålen, og det giver en masse små lufthuller og en god stødabsorbering.

5. Mål af børnefødder

Man får altid målt fødderne, når man køber børnesko i ECCO-butikkerne, hvis børnene er med på den. Det er vigtigt at få målt børnenes fødder professionelt, inden man køber sko, fordi der er stor forskel i størrelserne på skomærkerne. Hvis du selv vil måle, kan du sætte barnets hæl op mod en væg:


  1. Placer dit barns hæl mod væggen.
  2. Markér fodens længste del på et stykke papir. Gør det samme med den anden fod.
  3. Mål længden for hver markering og sammenlign med størrelsesskemaet. Skostørrelsen vælges efter den længste fod.

6. Nye sko lidt oftere

Vi anbefaler, at du måler barnets fod hver anden måned. Og da fødderne vokser i ryk, kan det godt være, at man er uheldig og skal købe to par vinterstøvler på én vinter. Men det er investeringen værd, så dit barn ikke skal gå med dårlige fødder resten af livet.

7. Velcrolukning hitter

Velcrolukning er ganske hot lige nu - selv til voksne. For børns vedkommende er det gode ved velcro, at de kan klare sig selv. Når de er i institution, kan de selv smutte i skoene eller støvlerne, og de kan selv stramme dem, så de sidder behageligt.

8. Den bedste rådgivning

Du får altid den bedste rådgivning hos skohandlerne, og vi kan garantere, at personalet i ECCOs egne butikker eller ECCOs konceptbutikker er faguddannet i at sælge børnesko. For eksempel er der mange ting, der er vigtige at vide, når vinterstøvler til børnene inden længe skal i hus: Er støvlen vandtæt, er det Gore-Tex, eller er det en læderstøvle, som kræver noget pleje? Hvis du ikke giver læderstøvlen imprægnering, så mister den sin fleksibilitet og vandtæthed, og den mister selvfølgelig også det pæne udtryk. Alt dette kan vi rådgive meget mere om i ECCO-butikkerne.

9. Nej til brugte sko

Det er som udgangspunkt en rigtig dårlig idé at arve eller købe brugte sko, fordi sålen allerede er formet og ikke kan gåes til igen.

10. ECCO børnesko

Skoene er lavet til børnenes fødder og er designet til bevægelse. Udover den påsprøjtede sål producerer vi i skind og primært i naturlige og åndbare materialer. Du er med andre ord sikker på at få en sko, der er god for dit barns fod. Vi giver forældre en mulighed for at give det bedste til deres børn.

Derfor skal du købe børnesko hos ECCO

ECCO har mere end 40 års erfaring inden for børnesko.ECCO er en af verdens største producenter af læder.

ECCO har ansvarlige designprincipper, som betyder, at skoen altid skal følge foden - og ikke omvendt. Derfor er ECCOs sko/støvler som hovedregel mere komfortable end de fleste andre mærker.

Hvis man ikke får det rigtigt fodtøj i de første år, kan man risikere at få udfordringer senere i livet.

Hos ECCO udvikler og træner de butikspersonalet til at kunne vejlede ansvarligt - især i forbindelse med salg af børnesko. ECCO har øget indsatsen over for børn og kommer nu ud med en endnu stærkere kollektion, som dels er moderne i stil og farver - men stadig følger ECCOs ansvarlige designprincipper.

ECCO har en loyalitetsbonus i udvalgte butikker i form af et klippekort, så man kan købe sko til hele familien.

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.