Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
11 værker af den verdensberømte franske kunstner solgt fra Bellagio Hotel i Las Vegas.
En auktion på et kasinohotel i Las Vegas har resulteret i opspilede øjenlåg på kunstmarkedet. På den spanske billedkunstner Pablo Picassos 140-års fødselsdag satte The Bellagio gang i en storslået auktion, hvor hele 11 værker af mesterkunstneren blev sat til salg. Det indbragte kasinoet lidt under 110 millioner dollars, hvilket svarer til godt og vel 725 millioner kroner.
Det var især Pablo Picassos berømte maleri “Femme au béret rouge-orange", som stod for den største del af indtjeningen. Hele 255 millioner kroner blev maleriet af Picassos elskerinde solgt for, hvilket var mere end 60 millioner kroner mere, end man forventede, maleriet ville indbringe.
Spilleby eller kunstby?
Auktionen foregik på det storslåede Bellagio Hotel i Las Vegas, der nok først og fremmest er kendt for sit imponerende springvand, der bliver betragtet som et af Las Vegas’ varemærker. Billeder og videoklip af de dansende vandstråler, der tilsammen skaber en hel særlig fontæne-koreografi, er blevet et central elementet i alverdens billedmateriale fra den amerikanske spilleby.
Bellagio Hotel er et af verdens mest berømte kasinoresorts og er placeret centralt i Las Vegas. Spillebyen har givet inspiration til alverdens øvrige kasinoer, som nu ikke blot har spredt sig ud over landjorden med alverdens kasinoresorts.
Man kan i dag også få kasinooplevelsen online med en lang række online kasinoer. I begyndelsen af 2000’erne blev især online poker populært, men i dag er stort set alle kasinospil udbudt i populære, online versioner. Blandt andet er de notoriske spillemaskiner udviklet i nye online formater, hvor de er blevet justeret og optimeret til både computere, smartphones og tablets. Du kan besøge de bedst anmeldte danske kasinoer her.
Picasso-malerier sælges for svimlende høje beløb
Bellagio hotellet er dog ikke blot et samlingspunkt af spillemaskiner, barer, restauranter og luksuriøse omgivelser. Hotellet indeholder også en imponerende kunstsamling. En af de mange restauranter på hotellet er opkaldt efter den spanske kunstner Paolo Picasso. Han anses for at være en af de absolut mest betydningsfulde kunstnere igennem 1900-tallet, og bliver blandt andet anset som en af bagmændene bag den kunstneriske stilart kubisme.
Den betydningsfulde kunstners værker bliver solgt for millionhøje summer, som de fleste kun kan forestille sig at eje. Rekordprisen for et enkelt billede af Picasso ligger på hele 1,17 milliarder kroner. Derfor er det slet ikke uhørt, at malerierne sælges i disse svimlende høje summer. Tidligere i 2021 blev et andet Picasso-maleri solgt for over en halv milliard kroner. Selvom det var en høj værdi for et enkelt billede, rakte salget af “Femme assise près d’une fenêtre (Marie-Thérèse)” kun til en 5. plads på rekordlisten over de dyreste Picasso-malerier, som nogensinde er blevet solgt.
Derfor er det også nogle særdeles værdifulde Picasso-malerier, som kasinoresortet har ligget inde med. Den slags penge kan bruges på mange kunstværker, som er vurderet til en væsentligt lavere pris. Bellagios ambition med at sælge ud Picasso-samlingen var da også at skifte ud i samlingen og bruge pengene på malerier af både kvinder og kunstnere med minoritetsbaggrund.
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Om Annoncørbetalt indhold
Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.
Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.
Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.
Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.