Holstebro

Årsagen er ukendt: Færre anmeldelser om rotter i 2018

Holstebro Kommune har fået færre anmeldelser om rotter mellem april og september i 2018, hvis man sammenligner med samme periode i 2017. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at der er færre rotter. Foto: Holstebro Kommune
Holstebro Kommune modtog færre anmeldelser om rotter i 2018. Det var 100 færre i 2018 end i 2017. Der er ikke umiddelbart nogen forklaring på hvorfor.

HOLSTEBRO: Antallet af anmeldelser af rotter til Holstebro Kommune er faldet fra 799 mellem april og september 2017 til 699 i samme periode i 2018. Udover anmeldelserne til kommunen kommer de anmeldelser, der er kommet til private sikringsfirmaer.

- Vi kan ikke sige noget konkret om, hvorfor vi har oplevet færre anmeldelser om rotter i 2018. Det betyder ikke nødvendigvis, at der er færre rotter, siger Torben Mølgaard, der er miljøchef ved Holstebro Kommune.

- Der er mange faktorer, der spiller ind, for rotterne. De vil gerne være et sted, hvor det er lunt, og hvor der er adgang til føde. Det kan være, at de er søgt mod vandet grundet den varme sommer, men det er svært at sige noget entydigt om, fortsætter miljøchefen.

Ifølge Torben Mølgaard er det vigtigste dog, at kommunen og husejerne er i stand til at samarbejde om at få fjernet rotterne. Naturstyrelsen har opgjort at 95 procent af alle rotteanmeldelser skyldes, at der har været defekte kloakrør. Rotterne søger nemlig mod steder, hvor de kan bygge reder eller finde føde.

- Når vi kommer ud, så er der selvfølgelig flere forskellige ting, som vores skadedyrsbekæmper tjekker op på. Herunder om der skulle være problemer med kloakrørene, siger han.

1. marts 2016 trådte nye EU-regler på rotteområdet i kraft. Der var blandt andet flere krav i de nye regler. Reglerne betød blandt andet, at kommunerne ikke længere måtte lægge gift ud, før de er helt sikre på, at der er rotter på matriklen.

De udgifter, der måtte være til at få skadedyrsbekæmperen forbi er ikke noget, der efterfølgende kommer en regning på. Det er i forvejen dækket af den grundskyld, som husejerne betaler. Det er klart, at der er ingen af os, som ønsker, at vi har skadedyr.

Torben Mølgaard, miljøchef Holstebro Kommune.

Krav om handlingsplaner

Udover de nye regler, er der også kommet krav om, at kommunerne udarbejder handlingsplaner på området. Planerne skal blandt andet sikre, at grundejerne i kommunen er informeret om, hvordan man forebygger og bekæmper rotter. Ligesom at grundejerne skal informeres om, at de blandt andet er forpligtet til straks at anmelde rotter, hvis skadedyret ses.

- Det betyder, at vi skal være i stand til at samarbejde med husejerne. De skal have den information, som de har behov for. Ligesom de skal have den hjælp, som de måtte have behov for, siger Torben Mølgaard.

- Husejerne skal generelt være opmærksomme på, at man får indrettet sig på en måde, så man ikke tiltrækker rotter. Der er meget, man selv kan gøre - det kan for eksempel være, at sørge for man ikke har fuglefoder liggende, som rotterne kan komme til, siger Torben Mølgaard.

Desuden er der i handlingsplanen krav om, at der skal foretages et årligt tilsyn på virksomheder, der blandt andet arbejder med landbrug, fødevarer og gartnerier. Ligesom der også skal opsættes rottespærrer ved institutioner, skoler og plejehjem inden 2021.

-De udgifter, der måtte være til at få skadedyrsbekæmperen forbi er ikke noget, der efterfølgende kommer en regning på. Det er i forvejen dækket af den grundskyld, som husejerne betaler. Det er klart, at der er ingen af os, som ønsker, at vi har skadedyr, siger Torben Mølgaard.

0/0
Annonce
112

79-årig ribbet på gågaden: Lommetyv hævede stort kontantbeløb

Holstebro For abonnenter

Nekrolog: En anstændig kvinde skulle jo lære at holde hus

Holstebro

Miraklet udeblev: Cecilie tabte kampen

Holstebro

To heste aflivet ved Ringvejen: Ikke den frygtede hesteherpes

Holstebro

Ulveangreb har kostet vestjysk fåreavler 200 får

Kultur

Lokal sanger med på Grand Prix-holdet: En kæmpestor oplevelse

Annonce