forside

Økonom: Ikke alt er farbart i Enhedslistens plan for vejskat

Det er svært ikke at forestille sig en eller anden form for vejafgift engang i fremtiden, fordi det er den bedste måde at regulere bilkørsel på ifølge økonomiprofessor.

Der er en række økonomiske og tekniske usikkerheder i ny klimaplan, som foreslår vejafgift per kørt kilometer.

Fremover skal det koste penge at køre på de danske veje, hvis det står til Enhedslisten, som i en ny klimaplan foreslår en vejafgift, der er højere i byer end på landeveje.

Det skal koste en krone for hver kilometer kørt i byerne, 0,25 kroner for motorveje og 0,1 krone for øvrige. Der står dog ikke noget om, hvordan det skal ske, hvilket en økonomiprofessor kritiserer.

- Det er interessant, fordi det er noget, mange har snakket om. Men man venter på en teknisk løsning, som er interessant og mulig at implementere, siger Bo Sandemann Rasmussen fra Aarhus Universitet.

Han ser vejafgift som udspillets største finansieringskilde, men også som den største udfordring.

Samtidig mener han, at det er svært ikke at forestille sig en eller anden form for vejafgift engang i fremtiden, fordi det er den bedste måde at regulere bilkørsel på ifølge økonomer.

Enhedslisten beskriver ikke, hvordan pengene skal opkræves. Men hvis det bliver en gps-løsning, er der mange udfordringer ifølge Bo Sandemann Rasmussen.

- Det er ikke billigt, når det skal implementeres, og hele systemet skal op at køre. Man bliver lidt bange, fordi det er endnu en offentlig, digitaliseret løsning. Det her kan blive rigtig dyrt, og de har ikke beskrevet, hvad de har tænkt sig, siger han.

Han roser partiet for at have overfinansieret udspillet, men peger samtidig på, at det indeholder en række usikkerheder.

- De undlader at gøre det, man måske burde gøre, nemlig at lave forskellige satser for vejtype til vejtype og lade dem variere i løbet af dagen, så de er højere, når der er myldretid, siger han.

0/0
Annonce
Lemvig For abonnenter

Miljøtilladelse til smågrise-producent skal diskuteres i byrådet: Naboer vil have sagen i ny høring

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Siden finanskrisen: Lemvig i top tre over økonomisk vækst

Sport

Riis har lukket Handbergs cykelhold: Det er vemodigt, men jeg er på ingen måde overrasket

112 For abonnenter

Formand for dyreværnsforening: Det største svineri mine frivillige har set

Lemvig

Viceforstander takker af efter 37 år

Erhverv

Kemifabrikken på Harboøre Tange giver aldrig op

På afstand ligner Harboøre Tange et paradis for turister, fiskere og vilde fugle. Men når man kommer over bakken på Thyborønvej, forstyrres udsigten af et fyldigt industrikompleks med høje skorstene ude mellem Vesterhavet og Nissum Bredning. På jernbanesporet står lange rækker af kemikalievogne bemalet med Cheminovas navn, og de færreste vil være i tvivl om, hvor vi er endt. I årtier har den nordvestjyske kemifabrik været kendt for sine synder fra fortiden: En ophobning af mange ton kemikalieaffald på stranden ved Høfde 42 og på den oprindelige fabriksgrund lidt syd for det sted, virksomheden ligger i dag. Men Cheminova er ikke fortid. Nu hedder den bare FMC Site Rønland. Historien har ikke slået virksomheden ihjel, og mange vil blive overrasket over, at der stadig vandrer 450 ansatte igennem porten hver dag. Deres arbejde består i at fabrikere massevis af sprøjtegifte døgnet rundt på et område, der strækker sig over store dele af halvøen Rønland. Plantebeskyttelse, som man kalder det, til alt fra bomuldsmarker til frugtplantager og golfbaner over hele verden. Avisen Danmark er som det første medie lukket indenfor for at høre om, hvad der egentlig foregår på FMC Site Rønland, siden virksomheden fik ny ejer i 2015. Den amerikanske kemigigant FMC købte dengang Cheminova i en milliardhandel, der især udløste jackpot til hovedaktionæren, Aarhus Universitets Forskningsfond. FMC, der i forvejen var en global kæmpe inden for plantebeskyttelse, havde frem for alt brug for et brohoved ind i Europa. - Der var en produktionskapacitet, der kunne være interessant, men det handlede især om at komme ind og få nogle salgskanaler og markedsandele i Europa, siger Jakob Kyllesbech, fabrikschef på FMC Site Rønland. Den 49-årige sjællænder begyndte i jobbet i januar 2018 og flyttede til Struer, hvor han i dag bor i en lejlighed ud til Limfjorden.

HB For abonnenter

HB videre efter overtids-drama: Én kamp fra at indløse billet til jyllandsserien

Lemvig

Godt nyt til beboere i kommunens landsbyer: Spring gratis på bussen

Annonce