Erhverv

Analyse: Erhvervsfolk tænker rationelt

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg

Der er en verden til forskel på at drive virksomhed og bedrive politik, og derfor afstår mange erhvervsfolk fra overhovedet at udtale sig om politik - i hvert fald til citat.

Men holdninger er der masser af i erhvervslivet, og det kom til udtryk med Børsens måling i denne uge, der viste, at landets topchefer har en regering med Socialdemokratiet, Venstre, Konservative og Det Radikale Venstre som højeste ønske.

I erhvervslivet elsker man stabilitet og forudsigelighed omkring de rammevilkår, man skal arbejde indenfor, så tanken om en robust koalition på tværs af midten af dansk politik er besnærende.

Det forudsætter naturligvis, at sådan en regering er levedygtig og mere succesfuld end det seneste forsøg, der blev gjort i 1978 med Anker Jørgensen (S) som statsminister og V-formand Henning Christophersen som udenrigsminister. Det holdt i mindre end to år.

Men taler man med erhvervsfolk, er det tydeligt, hvad der nager ved den nuværende regering, der baserer sit flertal på Dansk Folkeparti.

Et af koryfæerne i dansk erhvervsliv, den tidligere Novo Nordisk-topchef Mads Øvlisen, gik for nylig på talerstolen på interesseorganisationen Dansk Erhvervs årsmøde. Han fortalte forsamlingen af erhvervsledere og politikere om, hvordan han engang var stolt af at rejse rundt og være dansk. Men det er åbenbart ikke længere tilfældet, for han savner en ændring af den politiske retorik, så han atter kan føle værdighed og stolthed som dansker ude i verden.

Han sigter naturligvis til den stramme danske udlændingekurs, som masser af eksportvirksomheder tvinges til at forholde sig til.

Opfattelsen er, at med en bred regering henover midten vil man kunne undgå at inddrage Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Stram Kurs.

Og nok så vigtigt for erhvervsfolk: Det vil være et alternativ til en S-regering med støtte fra SF og Enhedslisten. Kun fire procent af topcheferne foretrækker en mindretalsregering bestående af Socialdemokratiet.

Men politik er en svær størrelse. For en erhvervsmand eller -kvinde virker det ellers utroligt rationelt at lade Socialdemokratiet og Venstre sætte sig omkring et mødebord og indgå et kompromis.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Danmark

DMI varsler lokale skybrud og torden: Se om det rammer dit område

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Lemvig

Viser det nye havnekontor frem

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Annonce