Annonce
Kultur

Andreas Brantelid gæst ved kammermusikfestival på Nørre Vosborg

Ensemble MidtVest afvikler kammermusikfestival for 17. gang i år. Pressefoto
Ensemble MidtVest har altid en internationalt kendt gæst med ved sommer-kammermusikfestivalen på Nørre Vosborg. I år er det den svensk-danske cellist Andreas Brantelid.

Nørre Vosborg: Når Ensemble MidtVest torsdag den 27. juni om aftenen spiller en "Best of"-koncert, er det 17. gang, at herregården Nørre Vosborg danner ramme om en sommer-kammermusikfestival.

Som altid er det Ensemble MidtVest, der står bag festivalen. Ensemblet leverer kammermusik af høj klasse - og præsenterer publikum for en festivalgæst i særklasse.

Årets internationale anerkendte gæst er Andreas Brantelid - en af de mest fremtrædende danske klassiske musikere i verden. Andreas Brantelid er indbegrebet af den nye generation af klassiske musikere.

Det er bestemt ikke første gang, den dansk-svenske cellist er i Holstebro Kommune. Det har han været både for at hente Holstebro Musikpris i 2007 samt flere gange til Klassiske Dage. Og han har sig en solid fanskare i byen.

Andreas Brantelid er kendt for sin tankevækkende fortolkninger, enestående lyd og engagerende personlighed. Han debuterede som bare 14-årig i Det Kongelige Danske Kapel med Elgars cellokoncert. Siden har han spillet som solist med en lang række skandinaviske orkestre og stået på de store internationale scener. I 2009 modtog han Kronprinseparrets Kulturpris og i 2015 Carl Nielsen Prisen.

Foruden koncerter med årets gæst byder festivalen også på Bach & Yoga i Vemb Kultur- og Forsamlingshus, late night koncerter, musikgudstjeneste i Ulfkær Kirke og ikke mindst en familiekoncert, hvor Ensemble MidtVest i samarbejde med Team Teatret fra Herning opfører den musikdramatiske fortælling ”Peter og Ulven”.

Nørre Vosborg Kammermusikfestival finder sted fra den 27. til den 30. juni. Man kan læse mere og bestille billetter på emv.dk

Cellisten Andreas Brantelid fotograferet ved en tidligere lejlighed i Holstebro. Arkivfoto: Jens Bach/Dagbladet Holstebro
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Vindagen markeres i marken

Mest læste

Lemvig

Jobprojekt hjælper i arbejde

Kultur For abonnenter

Bogkassen anbefaler: Når historierne tappes fra evighedens tønde

Bøger: Hvis man er til lyrik, er Einar Már Gudmundssons nye digtsamling ”Til rette vedkommende” en lise for sjælen. Hvis ikke man er til lyrik, skal man se at blive det i en fart. For denne lille, sansende og smukke bog er det tåbeligt at snyde sig selv for. ”Til rette vedkommende” er Gudmundssons fjerde digtsamling gennem 28 år som succesrig forfatter. Romanerne har fyldt mest. Det var også for en roman, ”Universets engle”, at han i 1995 blev tildelt Nordisk Råds Litteraturpris. Alligevel er Einar Már ifølge eget udslag mest glad for digtene. Han mener i øvrigt ikke, der er så stor forskel mellem prosa- og lyrikgenrerne. Lyrik skal rumme en historie, siger han, og prosa skal også være poetisk. Den holdning præger forfatterskabet, både når der digtes, og når der skrives prosa. ”Til rette vedkommende” er nok den lyseste, den letteste, den mest livsglade af Einar Már Gudmundssons fire digtsamlinger. Ikke på den måde, at digtene er uden dybde eller alvor - tværtimod. (Manden er jo islænding ...). Men fordi digtene trods tvivl, trods skygger og understrøm rummer en dejlig livsglæde. En samling digte - eller for den sags skyld en stor, episk roman - ville ikke være Gudmundsson, hvis ikke der var et glimt i øjet og en række underfundige formuleringer, der er alt for spændende eller smukke til bare at blive læst. Gudmundsson kræver tanker hos læseren. Alt andet er umuligt. Som når han skriver: Hvis du tapper historier fra evighedens tønde giver jeg kaffe på benzintanken og viser dig forstadskvartererne, småbyerne som sover og småbyerne som holder sig vågne, sindets udkanter, fodgængertunneller og baghaver, byen bag ved tiden ... En smuk strofe, ganske typisk for den nye digtsamling. Den kredser om mennesket i universet, den rummer klare eksistentielle emner - og den skildrer et samfund i evig forandring. Som når digtet fortsætter: Kaffebarerne, hvor kopperne dampede af digte/antikvariaterne som nu er forsvundet/excentrikerne som er døde/og det lille hus på skråningen/som for længst er borte ... Sådan er det jo. Det er en digters skildring af et samfund, der udvikler sig. Og under udviklingen også mister noget. Tiden er ikke til excentrikere - eller skæve eksistenser - og ikke til et lille hus på en skråning.

Annonce