Annonce
Digitalt

Anmeldelse af Doom Eternal: Helvede har aldrig været sjovere

Spillets fjender - både store og små - skal nok sørge for at holde dig på tæerne.
Igen er helvedes porte blevet slået op, og alskens dæmonisk gris vælter ud. Det skal du som Doom Slayer naturligvis tage dig af i Doom: Eternal.

Det bliver næppe mere ikonisk inden for shooter-genren end Doom. Sammen med Wolfenstein var det oprindelige Doom fra 1993 med til etablere den genre, som de fleste nok tænker på, når de tænker på computerspil. I 2020 - 27 år efter det første - er det seneste kapitel om Doom Slayer og den ensomme marines kamp mod helvedes horder tilbage med Doom: Eternal.

Eternal er opfølgeren til Doom - altså det fra 2016 - et spil, som i hvert fald for mit eget vedkommende, var overraskende godt. På mange måder var det den perfekte opdatering af de gamle spil, og en god påmindelse om, at spil ikke behøver at have en lang, indviklet handling, der spreder sig over flere måneders spiltid for at kunne fungere. Det var en shooter uden så mange dikkedarer - og det er Eternal også. Og jeg knus-elsker det for det.

Og dog - for selvom Eternal på mange måder er en overbygning på forgængeren, så er der også rigeligt med nye ting at komme efter. For det første er der kommet mere fokus på platform-delen af spillet, så man nu bruger en anseelig del af tiden mellem kampene på at hoppe rundt mellem platforme og vægge som en anden Doom Mario. Men hvor det i nogle sammenhænge kunne være et irriterende forsøg på nytænkning, så bidrager det i Eteranls tilfælde bare til at gøre gameplayet endnu bedre. Fordi shooter-delen nærmest er arkade-agtig, så virker platformen kun som en forstærkning. Det virker på papiret så utrolig simpelt, og er det sikkert også, men det fungerer på alle planer.

Annonce
Kort efter det her billede er taget, begynder dæmonen her at blinke orange - og låser på den måde op for et af spillets ekstra-voldelige "Gore Kills". Doom: Eternal er ikke for sarte sjæle.

Ren spilglæde

Teknisk er Eternal et pragteksemplar på, hvad den nuværende generation af spillemaskiner kan levere. Både omgivelser, fjender og våben er utroligt flotte, og lydmæssigt sidder både musik og - igen - våben lige i skabet. Men det, der for alvor får Doom: Eternal op i superligaen, er styringen og gameplayet. Som i forgængeren, så er styringen intuitiv og skarp, så når du dør - og det gjorde jeg et utal af gange - så er det din egen skyld og ikke spillets. Og af samme årsag går det ikke ud over spilleglæden, at man uværgeligt vil komme til at starte forfra en del gange. For selvom sværhedsgraden er høj - ikke helt på Dark Souls/Sekiro-niveau, men vi nærmer os - så bliver jeg aldrig træt af at prøve igen og igen på at prøve at komme igennem en kamp. Faktisk giver svære spil mig tit lyst til at kyle min controller tværs gennem lokalet, men her tog jeg flere gange mig selv i stedet at sidde og smågrine for mig selv.

Doom: Eternal er spilglæde i sin reneste form, og selvom vi kun lige nærmer os 1. april, så ville det ikke overraske mig, om det er at finde på diverse lister over årets spil, når 2020 går på hæld.

Er du til action og højt tempo, så er der ganske enkelt ingen vej udenom - du må en tur tilbage til helvede. Men så tør jeg også godt love dig, at du bliver godt underholdt.

Titel: Doom: Eternal