Annonce
Erhverv

Ansatte hos Jysk Fynske Medier vil gå frivilligt ned i løn

Regeringens hjælpepakke, der skal bremse fyresedlerne i erhvervslivet, kan kun bruges begrænset i mediebranchen, mener Jyske Fynske Mediers direktør Jesper Rosener. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Coronakrisen vil koste mediekoncernen mindst 125 millioner kroner. Nu tilbyder de ansatte at gå 10 procent ned i løn for at betale en del af regningen

Medier: En brat opbremsning i annoncesalget trækker tænder ud på Jysk Fynske Medier, der foruden denne avis står bag en lang række lokale og regionale medier i Danmark.

Mandag udløste det en utraditionel reaktion fra medarbejderne, der frivilligt er indstillet på at gå ned i løn for at begrænse konsekvenserne af coronakrisen.

Udbredelsen af coronavirus har især ramt rejsebranchen, som er blandt de helt store annoncørgrupper hos Jysk Fynske Medier. Med weekendens nedlukning af stort set al rejseaktivitet ud af Danmark har det store konsekvenser for annonceindtægterne.

Jysk Fynske Mediers administrerende direktør Jesper Rosener forventer et tab på mindst 125 millioner kroner i en periode, der strækker sig frem mod udgangen af juli.

Regeringens hjælpepakke, der skal bremse fyresedlerne i erhvervslivet, kan kun bruges begrænset i mediebranchen, mener han. Hjælpepakken forudsætter nemlig, at virksomhederne skal sende deres medarbejdere hjem, hvis de skal have adgang til lønkompensation fra staten.

- Hvis vi ser på vores redaktioner, så har vi mere end nogensinde behov for, at alle medarbejdere dækker den særlige situation, som vi befinder os i. Vi kan ikke sende journalister hjem og bede dem om at holde fri. Vi skal bruge dem allesammen, siger Jesper Rosener.

Annonce

Opråb til politikerne

Igennem brancheforeningen Danske Medier forsøger han nu at skabe politisk opmærksomhed omkring mediernes situation.

- Vi gør selvfølgelig en indsats for at forklare alle om den situation, vi er i, og vi håber, at politikerne lægger mærke til den indsats, som alle medier i Danmark gør lige nu, siger Jesper Rosener med henvisning til den massive dækning af coronakrisen.

En del af de tabte indtægter tager Jysk Fynske Mediers medarbejdere nu på sig. Med en lynaktion hen over weekenden har tillidsmændene for de redaktionelle medarbejdere foreslået en kollektiv lønnedgang på 10 procent i månederne april, maj og juni.

Mandag tilsluttede andre faggrupper sig forslaget, som dog kræver individuel godkendelse fra hver enkelt medarbejder. Med 1600 fuldtidsansatte vil det svare til en besparelse for koncernen på ca. 15 millioner kroner. Topledelsen og chefredaktørerne har også nikket ja til at få beskåret lønnen midlertidigt.

For Per Schultz-Knudsen, der er en af de fire tillidsmænd for omkring 400 journalister, har coronakrisen udløst en helt ekstraordinær situation.

- Vi kan mærke, at annoncemængden falder. Hvis vi skal klare os igennem, så må vi stå sammen i virksomheden. Vi har ikke krævet, at vi som medarbejdere skal gå ned i tid, for virksomheden har behov for, at så mange journalister som overhovedet muligt dækker situationen, siger Per Schultz-Knudsen.

Mangler penge til udvikling

Jysk Fynske Medier har gennemført flere spareplaner i de senere år. Senest i efteråret blev der nedlagt stillinger, der blandt andet skulle frigive mere end 140 millioner kroner til udviklingsaktiviteter i de kommende år.

Jesper Rosener understreger, at coronakrisen ikke er livstruende for Jysk Fynske Medier, men at den ikke undgår at få store konsekvenser.

- Man kan godt regne ud, at når jeg på fire og en halv måned forventer at tabe 125 millioner kroner ekstraordinært, så er der ikke mange penge til udvikling i de næste tre år, medmindre jeg finder nogle andre muligheder, siger Jesper Rosener.

Medievirksomheden har bedt flest mulige medarbejdere om at arbejde hjemmefra, imens coronavirussen raser. Seks medarbejdere er bekræftet smittet med coronavirus, men har det efter omstændighederne godt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Mindre opgaver rykkes frem

Lemvig

Campingpladser starter forsigtigt op

Annonce