Annonce
Læserbrev

Arbejdsmarked. Kvinder, gå hjem og hold fri resten af året

Debat: Danske mænd får i gennemsnit 15 procent mere i løn end deres kvindelige kolleger. Det er sådan cirka halvanden månedsløn. Så hvis kvinder og mænd skal have lige løn for lige arbejde, skal kvinderne have sidste arbejdsdag den 13. november og første møde op igen til januar.

I 1976 fik Danmark lov om ligeløn. Det er 43 år siden, men målet er ikke nået endnu.

Skal vi for alvor gøre noget ved det, så skal der ny lovgivning til.

Ellers har ligelønnen meget lange udsigter. Det vil være absurd, hvis vores børns eller børnebørns generationer på arbejdsmarkedet skal arve uligelønnen.

I England har de fået en lov, der pålægger arbejdspladser med flere end 250 ansatte at offentliggøre seks bestemte nøgletal for de ansatte kvinders og mænds løn – herunder forskellen på dem. Derudover skal virksomhederne forklare hvorfor, der er forskel, og hvad man vil gøre for at nedbringe den. Det kunne jeg godt tænke mig at se her også.

Det ville være relativt nemt at starte med at stille krav om offentlige, kønsopdelte lønstatistikker.

Barselsorloven er et andet område, som vil kunne sætte fart på udligningen. Far skal mere hjem på barsel – og mor tidligere tilbage på job. I både Sverige og Norge tager mere end dobbelt så mange fædre barselsorlov. I denne sammenhæng er det derfor positivt, at et EU-direktiv om øremærket barsel til mænd skal være implementeret herhjemme senest i 2022.

Det, at tale åbent om løn på arbejdspladserne, vil også være med til at fremme vilkårene for at få ligeløn. Det er hverken forbudt eller farligt at tale om, hvad man hver især får i løn, så tag snakken med dine kolleger.

Lige løn for lige arbejde er et fair krav at stille.

Annonce
Marianne Køpke. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Sigtet for euforisende stoffer

Læserbrev

Trafik. Hvornår lukker lufthavnen?

Debat: Så bragte avisen endnu en artikel om fald i antal brugere i Midtjyllands Lufthavn i Karup. Speciel trist læsning fordi det ikke er den første – og desværre nok heller ikke den sidste – melding om en lufthavn på vej mod lukning. Ser man på lufthavnens hjemmeside så fanges blikket af tre gode tilbud på charterrejser. Problemet er at kun et af de tre tilbud eksisterer - de to andre har ikke eksisteret i halvandet år! For et par år siden satte bestyrelsen med borgmester H.C. Østerby i spidsen sig for at udarbejde en visionsplan. Fint nok. Problemet er bare, at den plan aldrig blev lavet. Nu ser ”planen” ud til at lade ejer kommunerne betale et stedse større bidrag – til man kan lukke! På trods af klimadebat ser danskernes rejselyst ud til at blive større og større. De totale flyrejsende ud af Jylland stiger stadig. Der burde altså være muligheder. H.C. Østerby peger på at DAT – selskabet, der beflyver ruten – er den store skurk. Tidligere har SAS og senere Cimberair drevet lufthavnen, uden at det gav underskud. Nu er bestyrelsen imod at lade DAT overtage driften. Jeg har et forslag: Indfør resultatløn til lufthavnens direktør og bestyrelse! Eller måske endnu bedre - skift dem ud mod nogen der er villige til at arbejde aktivt for at sikre Midtjyllands Lufthavns fremtid!

112

Gnist antændte storbrand

Lemvig

Tyv stjal høretelefoner

Annonce