Annonce
Portræt

At arbejde med kultur i Brasilien er nærmest som at være med i en modstandsbevægelse

At være i selskab med Daniele Santana er som at være et forvirret møl, der flakser tættere og tættere til flammen. Hun er utrolig intens - brænder for sin sag og taler passioneret med masser armbevægelser og ansigtsmimik. Her har fotografen fået hende til at danse udenfor Odin Teatret. Foto: Morten Stricker
Skuespilleren Daniele Santana er i disse dage med på kvindefestivalen Transit på Odin Teatret. I hendes hjemland Brasilien er der hårde tider for kulturen, og der bliver skåret længere ind end til benet, når det gælder nationale og delstats midler.

Holstebro: Teatergruppen Contadores de Mentira holder til i en lille by efter brasiliansk målestok. Der er "kun" omkring to millioner indbyggere i Suzano.

Byen ligger cirka en times kørsel fra São Paulo, der med sine godt 12 millioner indbyggere er den sydlige halvkugles største by.

Suzano er altså en lillesøster på godt og ondt - og til de negative sider hører, at der stort set ikke drypper hverken statslige eller delstatsmidler ned til byens kulturliv.

- I Brasilien går alle investeringer - også pengene til kultur - til delstater som São Paulo, Rio de Janeiro og Minas Gerais. Og pengene bliver i delstatens største by. Omkring 70 procent af de kulturelle midler forbliver i storbyerne. De resterende 30 procent skal så fordeles mellem 650 andre byer. Så du kan jo selv regne ud, hvor lidt der bliver til et teater som vores, siger den 32-årige skuespiller Daniele Santana og tilføjer:

- Vi bor og arbejder i en by, der ikke får nogen økonomisk hjælp, og derfor må vi forsøge at skaffe penge via specielle regeringsprogrammer, fonde og så videre. Problemet i det er, at det er der rigtigt mange andre mennesker, der også søger.

Annonce

Transit

Transit er en kvindefestival, der første gang blev holdt på Odin Teatret i 1992.

Årets Transit er den niende af slagsen. Den har titlen "Håb, der handler – Teater – Kvinder – Vilje" og åbnede den 12. juni.
Frem til og med søndag den 23. juni mødes 75 kvindelige skuespillere, instruktører, dramaturger med mere (og nogle få mænd) fra hele verden til workshops, arbejdsdemonstrationer, masterclasses, film, teaterforestillinger, foredrag - samt ikke mindst for at netværke, skabe kontakter, udveksle ideer og fortælle om arbejdsforhold i deres respektive hjemland.
Det er Odin Teatrets Julia Varley, der i alle årene har været tovholder på festivalen, som udspringer af The Magdalena Project, et netværk for kvinder indenfor teaterverdenen, som har eksisteret siden 1986.
De kvindelige kunstnere opfører over 40 vidt forskellige forestillinger og viser 15 arbejdsdemonstrationer og work-in-progress-opførelser.

Forestillingerne om aftenen er offentlige, men man skal kontakte Odin Teatret for at sikre sig billetter.

Se hele programmet på odinteatret.dk

Festivalen er støttet af Europæisk Kulturregion, Statens Kunstfond, Kulturministeriet og Holstebro Kommune.

Hårde tider for kulturen

Teatergruppen Contadores de Mentira har eksisteret siden 1995. Daniele Santana har været med de seneste 14 år. Hendes mand, Cleito Pereira, er instruktør i gruppen, der "fortæller historier gennem billeder, minder, mad, dufte og med referencer til traditionelle brasilianske ritualer og danse".

- Om jeg altid har villet være skuespiller? Næh, jeg har altid villet arbejde med kommunikation og følelsesudtryk. Faktisk startede jeg som lærer, så læste jeg social communication, og først derefter gik jeg fuldtids ind i teatret. Men jeg arbejdede med teater sideløbende med det andet i flere år, faktisk havde jeg på et tidspunkt alle tre arbejdsområder på én gang. Det er først de seneste ti år, jeg har koncentreret mig om teatret - og man kan vel godt sige, at der også er undervisning, læring og kommunikation i teaterarbejdet, forklarer Daniele Santana.

Hun og teatergruppen forsøger at klare sig, så de ikke er afhængige af offentlig støtte, og indtil nu er det gået meget godt. i 2012 åbnede de deres eget teater, hvor der ud over forestillinger, festivaler og andre kulturelle aktiviteter også holdes møder og workshops, hvor man forsøger at udvikle og få kulturen til at overleve i samarbejde med lokale borgere.

- Vi er en del af en protestbevægelse, der forsøger at påvirke fordelingen af de kulturelle midler, så den bliver mere retfærdig, forklarer Daniele Santana, der dog ikke tror meget på, at man vil få noget ud af protesterne.

- Det skyldes den politiske situation, Brasilien er i nu. Før var der en smule støtte og tillid til kunsten fra politikerne. Der var en holdning om, at man skulle støtte diversitet - og en vis forståelse for, at traditionel kultur var vigtig at bevare. Men nu, under Jair Bolsonaro (Brasiliens stærkt højreorienterede præsident siden januar i år, red.), er der ikke den holdning mere. Der er allerede foretaget voldsomme nedskæringer på det kulturelle område, og endnu en gang bliver kultur og tradition set som noget overflødigt, der bare kan skæres væk, forklarer hun og tilføjer:

- Det er nærmest blevet en slags politisk modstandsbevægelse at have at gøre med kunst og kultur i dag. Vi er nødt til at mobilisere alt det, vi kan, og alt det, vi tror på.

Som at være i en drøm

Daniele og hendes mand er inviteret til Transit af gruppen bag festivalen, der har betalt deres flybilletter. Ellers havde de ikke kunnet deltage.

- At komme her betyder mange ting for mig. For det første er det jo Odin Teatrets hjem - og også Transit-festivalens. Det at være i Odin Teatrets hjem er som at være et sted, man altid har drømt om at besøge, men som man aldrig nogensinde forventede at komme til. Som at mødes med din egen inderste drøm udenfor dig selv, smiler Daniele Santana.

Hun føler også, at det at være med på festivalen, møde underviserne og de andre deltagere, netværke og skabe kontakter i Magdalena-netværket (et netværk for kvinder indenfor teaterverdenen, red.), er med til at styrke hende og Cleiton i troen på, at det de gør, er det rigtige.

- Samværet og læringen her styrker mig som individ, også i forhold til teatergruppen derhjemme. Når jeg kommer tilbage til Contadores de Mentira, kan jeg videreformidle den viden, jeg har fået, og undervise de andre. Altså, at være her på Odin Teatret er et kæmpe privilegium, siger hun.

Onsdag den 19. juni om aftenen viser Daniele Santana soloforestillingen Cicera på Odin Teatret. Den er udviklet i samarbejde hele teatergruppen - der er 12 medlemmer - men Daniele er alene på scenen.

- At arbejde med kunst og kultur i Brasilien i dag er en udfordring - og nærmest en slags politisk modstandsbevægelse, siger skuespiller Daniele Santana. Foto: Morten Stricker
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

KD efterlyser en kommunal ombudsmand

Danmark For abonnenter

Johns kæbe var blød som bølgepap efter strålebehandlinger: - Den ville smuldre væk uden tandbehandlinger

Annonce