Erhverv

B&O sætter "Gården" til salg

Det prisbelønnede byggeri til cirka 70 millioner kroner, som blev indviet i 1998, bliver nu sat til salg. Arkivfoto: Morten Stricker.

B&O har samlet de resterende cirka 550 medarbejdere i Struer i et nyt innovationscenter og på aluminiumsfabrikken. Den markante og prisbelønnede hovedbygning ud mod Vinderupvej står tom og klar til at blive sat til salg

Struer: Bang & Olufsen har tømt den markante hovedbygning, som er det første, man møder ved indkørslen til Struer fra øst, for medarbejdere.

- De sidste fra finans, it og administration flyttede over i det nye innovationscenter i den tidligere fabrik 4 i løbet af december, forklarer den administrerende direktør på B&O, Henrik Clausen.

Alle de resterende B&O-medarbejdere i Struer er dermed samlet i de tidligere fabriksbygninger, hvor der stadigvæk er cirka 250 ansatte i aluminiumsproduktionen på fabrik 5 og cirka 300 ansatte under samme tag i nye Innovation Lab.

Alle de øvrige bygninger er nu rømmet.

Det første skridt blev taget, da den oprindelige hovedbygning på Peter Bangs Vej blev solgt fra og overtaget af Struer Kommune, som er i fuld gang med at planlægge, hvordan bygningerne skal indrettes, så der bliver plads til både borgerservice, jobcenter og alle de øvrige centre, som har direkte kontakt med borgerne.

Det skete, da medarbejderne fra B&Os udvikllingsafdeling rykkede ind i det nye Innovation Lab som de første, og den oprindelige hovedbygning kom til at stå tom.

Det samme gjorde en større fabriksbygning i forlængelse af den tidligere hovedbygning, og her er der nu blev plads til det nye Sound Hub, hvor det er håbet at kunne få både iværksættere og eksisterende virksomheder med kompetencer inden for lyd og akustik til at slå rødder.

- Det begynder at hænge sammen, mener den administrerende direktør på B&O, Henrik Clausen.

De sidste fra finans, it og administration flyttede over i det nye innovationscenter i den tidligere fabrik 4 i løbet af december.

Henrik Clausen, administrerende direktør, Bang & Olufsen, Struer

"Gården"

Bygherre: Bang & OlufsenArkitekt: Jan Søndergaard, KHR Arkitekter, København

Opført: 1997-1998

Areal: 5.500 kvadratmeter

Anlægssum: 70 millioner kroner

Hædringer: Nomineret til mies Van der Rohe Prisen 1999, tildelt Red Dot Awards 2002, Dupont Benedictus Award Honorable Mentions 2003

Kilde: www.khr.dk

Den administrerende direktør på B&O, Henrik Clausen, må konstatere, at der ikke længere er behov for de mange kvadratmeter i den markante hovedbygning ud mod Vinderupvej. Arkivfoto: Morten Stricker

Sans for finesserne

Indtil videre er der ingen, der ved, hvad der kommer til at ske på "Gården" ved Vinderupvej, og bygningen er heller ikke sat til salg.

- Det er en proces, vi vil sætte i gang, fortæller Henrik Clausen, efter at det er kommet frem som en klar målsætning i regnskabet, som blev offentliggjort tirsdag morgen.

Prisen er altså ukendt. Men har du brug for lidt ekstra kvadratmeter og mod på at udfylde tomrummet, som er opstået i Bang & Olufsens prisbelønnede bygning, skulle der være mulighed for at komme med et bud.

Den nye hovedbygning, som man stadigvæk godt kan tillade sig at kalde byggeriet, blev indviet i 1998.

Arkitekten, Jan Søndergaard fra KHR Arkitekterne i København, gjorde meget ud af sine referencer til det oprindelige vestjyske byggeri af de trelængede gårde med soklerne solidt forankret i den vestjyske muld.

Bygningen skulle være både markant og synlig, samtidig med at han fik den yderste fløj til at svæve over landskabet med selve bygningen placeret på en række søjler, så der stadigvæk var frit udsyn ind under bygningen og ud over vandet.

Dette kunne i sig selv give opmærksomhed, og bygningsmaterialerne blev også udvalgt med sans for finesserne, så de kom til at afspejle alt det, B&O står for i form af både kvalitet og design.

Der blev ikke sparet på detaljerne i det markante byggeri til cirka 70 millioner kroner.

I dag er der bare ikke længere behov for de mange kvadratmeter og de åbne arealer med masser af luft og glasfacader ud mod de græssende får på markerne ud mod Vinderupvej.

- Det er meget mere interessant, hvad der sker på det nye Innovation Lab, mener Henrik Clausen.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

112

Ville undvige dyr - endte på taget

Annonce