Erhverv

B&O: Salget dykker, men vi har den rigtige strategi

Den administrerende direktør på B&O, Henrik Clausen, forsikrer, at B&O kommer stærkt tilbage og henter noget af det tabte hjem, inden der skal aflægges årsregnskab til sommer. Arkivfoto: Morten Stricker

Omsætningen dykkede i andet kvartal af regnskabsåret med ni procent.

Struer: B&O meddelte allerede i december, at omsætningen ikke ville komme til at leve op til forventningerne i løbet af det andet kvartal af regnskabsåret og op til jul.

Nu er de endelige tal for kvartalsregnskabet så offentliggjort med et fald i omsætningen på ni procent i forhold til året før.

- Det var et udfordrende andet kvartal for Bang & Olufsen. Omsætningen faldt ni procent, men vi forbedrede lønsomheden takket være vores ændrede forretningsmodel. Vi har den rigtige strategi, og de fremskridt, vi gør på vores væsentligste, strategiske initiativer, vil hjælpe os med at overvinde de kortsigtede udfordringer, vi står over for, siger den administrerende direktør på B&O, Henrik Clausen i en pressemeddelelse, som blev udsendt samtidig med regnskabet tirsdag morgen.

Den samlede omsætning nåede op på 909 millioner kroner. Dette var som sagt en samlet tilbagegang på ni procent.

I Asien var der tale om et dyk på syv procent. I Amerika faldt omsætningen med 30 procent.

Efter at have indledt et samarbejde med LG om udvikling og produktion af tv er der også kommet overskud på den del af forretningen.

Morten Imsgard, aktieanalytiker, Sydbank

Større overskud

Samtidig er det imidlertid lykkedes at øge indtjeningen.

Resultatet er på trods af et markant fald i omsætningen bedre end året før med et overskud før skat på 84 millioner kroner mod et overskud før skat på 77 millioner kroner i løbet af det samme kvartal i 2017.

- Dette er den positive side af regnskabet, konstaterer Morten Imsgard, som følger udviklingen på B&O som aktieanalytiker for Sydbank.

- De har fået bedre styr på deres produktøkonomi, og det er ikke kun på produkterne fra B&O Play, konstaterer han.

- Efter at have indledt et samarbejde med LG om udvikling og produktion af tv er der også kommet overskud på den del af forretningen. Noget der førhen bare fyldte rigtig godt på omsætningen, men uden at give overskud, forklarer Morten Imsgard.

Desuden er der stadigvæk et pænt overskud på salget af højttalere, og som aktieanalytiker er Morten Imsgard derfor indstillet på at bære over med det ellers så markante dyk i omsætningen.

Lufthavne og online

Omsætningen er især gået ned i Australien, hvor B&O har fået ny distributør. I Europa har B&O indgået et partnerskab med en ny logistikpartner.

- Det afspejler sig nu i regnskabet. B&O har rigtigt mange bolde i luften, og man kan måske nok sige, at det var uhensigtsmæssigt at omlægge hele distributionen umiddelbart inden højsæsonen. Men var det gået godt, var det jo ikke noget, vi havde bemærket. Nu gik det knapt så godt, og det er selvfølgelig ærgerligt. Men strategien er den rigtige, vurderer Morten Imsgard.

- B&O vil blandt andet fokusere på et salg i for eksempel lufthavne og stormagasiner i stedet for at have en hyldemeter med produkter i de forskellige telebutikker, forklarer han og beskriver det som en god strategi for en virksomhed som B&O.

- Det er mere bekymrende, at B&O ser ud til at have svært ved at fastholde en høj omsætning i de mere luksusorienterede butikker, mener Morten Imsgard.

- Det er et tegn på, at kunderne er på vej i en anden retning. Kunderne er på vej ud af de traditionelle butikker. De er på vej væk. Men det er afgørende, at B&O bliver ved med at være til stede, så de kan være relevante, der hvor kunderne befinder sig - samtidig med at virksomheden udvider mulighederne for et online salg på deres egne platforme, vurderer han.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

112

Ville undvige dyr - endte på taget

Annonce