Annonce
Struer

Bang & Olufsen bløder millioner: Det gik helt galt i november

B&O offentliggjorde tirsdag morgen et skuffende kvartalsregnskab. Arkivfoto: Morten Stricker
Det gik nogenlunde godt i september og oktober, men i november mistede B&O grebet om kunderne, og alt i alt dykkede salget i løbet af andet kvartal med 31 procent i forhold til året før.

Struer: B&O kom ud af andet kvartal af Struer-koncernens regnskabsår med et underskud på bundlinien på 76 millioner kroner efter skat sammenlignet med et overskud på 85 millioner kroner året før.

Alt sammen på grund af et fald i omsætningen på 31 procent, så den i år landede på 627 millioner kroner.

- Det var et skuffende kvartal, hvor omsætningen faldt med 31 procent sammenlignet med sidste år, og det var mere, end vi forventede, konstaterer den nye administrerende direktør, Kristian Teär i en pressemeddelelse, som blev udsendt samtidig med halvårsregnskabet tirsdag morgen.

Det massive fald i omsætningen skyldes i følge Kristian Teär især et skuffende salg i november.

I løbet af både september og oktober levede salget op til det forventede.

Men i november gik det galt på tværs af regioner og salgskanaler.

- Vi havde forventet et udfordrende andet kvartal på grund af den igangværende omstilling til en mere efterspørgselsdrevet salgsmodel, og fordi de første af selskabets nye produkter først kom på markedet i løbet af andet kvartal. Men faldet i omsætningen var dog større end ventet, konstaterer B&O-toppen selv i den udsendte pressemeddelelse.

Salget skal derfor styrkes.

- Det er helt tydeligt, at vi er nødt til at lave ændringer i vores salgs- og marketingsetup og rykke tættere på vores kunder og partnere. Disse ændringer vil tage tid, men vi har allerede igangsat flere salgs- og marketinginitiativer for at adressere de udfordringer, og i kombination med flere produktlanceringer i de kommnende kvartaler vil ændringerne bidrage til at forbedre vores resultat i anden halvdel af regnskabsåret, forsikrer den administrerende direktør.

Desuden lægger Krisitan Teär op til at præsentere en helt ny strategiplan.

Som det allerede blev annonceret i december, vil det ske til april, og ifølge dagens udmelding fra B&O vil den nye strategi blandt andet komme med bud på, hvordan resultaterne kan forbedres gennem øget kundefokus, konkrete salgsaktiviteter, stærkere og hyppigere produktlanceringer og en fortsat optimering af omkosningerne.

Det var et skuffende kvartal, hvor omsætningen faldt med 31 procent sammenlignet med sidste år, og det var mere, end vi forventede.

Kristian Teär, administrerende direktør, B&O

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Ole & Elo streamer aflyst koncert

112

Mand løb nøgen rundt

Lemvig

"Drive-in Jesus" på flyvepladsen

Kultur

Sea War Museum er åbent igen

Annonce