Erhverv

Bageren i Ulfborg lukket af skadedyr

Michael Bek Madsen og resten af personalet ved Bageren i Ulfborg har lukket på ubestemt tid, da der er fundet spor efter skadedyr i bageriet. Privatfoto

Bageren på Holmegade i Ulfborg er lukket, da der er fundet spor efter skadedyr i bageriet. Det vides ikke, hvornår butikken åbner igen, skriver ejeren på Facebook.

ULFBORG/STRUER: Bageren i Ulfborg har lukket indtil videre, da der er fundet spor efter skadedyr. Det skriver ejeren på Facebook. Bageriet har haft lukket siden 5. februar, hvor det blev konstateret, at der var fundet spor efter skadedyr i bageriet.

Borgerne må derfor kigge langt efter deres rundstykker og kanelsnegle, da det ikke vides, hvornår bagermester Michael Bek Madsen igen kan slå dørene op. Bagermesteren har også et brødudsalg på Ølbyvej i Struer, der også er lukket på ubestemt tid.

- Vi har haft murer, tømrer og skadedyrsbekæmper ude og se på, hvordan vi kan komme af med skadedyrene. Vi er så helt på bar bund med, hvad der skal gøres mere, end det vi gør med fælder over alt i bageriet og melspor, så vi kan se, hvor de færdes. Men vi har konstateret, at de opholder sig et sted, hvor vi ikke har mulighed for at komme uden at fjerne al køl og frost, skriver bageriejeren i et opslag.

Ifølge Fødevarestyrelsen nedlægges der et forbud mod at sælge fødevarer, når der findes spor efter skadedyr, da der for eksempel kan være afføring i varelageret. Forbuddet løftes først, når der er gjort rent i forretningen, og den er sikret mod skadedyr.

- Bagermesteren har gjort fuldstændig som han skal, da han kontaktede os efter fundet. Vi har nu en løbende dialog med ham, indtil det er løst, siger Tine Lykkeberg, der er sektionsleder ved Fødevare Sydvest.

Fundet udløser dog ikke en sur smiley fra Fødevarestyrelsen. Derimod koster det normalt en smiley med en lige mund, når der bliver fundet skadedyr, hvis man ikke følger reglerne. Den seneste smiley er fra 12. april 2018, og der er ingen anmærkninger.

Michael Bek Madsen er ikke vendt tilbage på avisens henvendelser. Det har derfor ikke været muligt at få en kommentar før deadline.

Overtog sidste år

Michael Bek Madsen overtog bageriet i Ulfborg for et år siden og flyttede sin produktionen af brød fra Thyholm til Ulfborg, da han skulle være ude af nogle lejede lokaler i Hvidbjerg inden 1. april 2018.

- Jeg har brugt den forlængede frist til at undersøge flere muligheder, og beslutningen er blevet, at jeg har købt den tidligere forretning, Bager Møller, i Ulfborg, sagde Michael Bek Madsen i den forbindelse.

Efter at han købte forretningen gik håndværkere igang med at renovere butikken og den tilhørende privatbolig, hvor bagermesteren ville flytte med.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Danmark

DMI varsler lokale skybrud og torden: Se om det rammer dit område

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Lemvig

Viser det nye havnekontor frem

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Annonce