Annonce
Struer

Bestyrelsesformanden: Nu skal der mange flere nye produkter i butikkerne

Humøret var højt blandt både de ansatte og den administrerende direktør, Henrik Clausen, da Struer Kommune anerkendte virksomhedens betydning for byen med selvstændigt vejnavn til stikvejen ned til virksomhedens hovedkvarter. I går var humøret knapt så højt, da aktionærerne var forsamlet til den årlige generalforsamling. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Efter et år med drastiske kursfald og en lavine af dårligt nyt fra B&O var aktionærerne ikke i det bedste humør, da de onsdag eftermiddag var forsamlet til den årlige generalforsamling for at høre, hvad bestyrelsesformanden havde af undskyldninger og forklaringer på et fald i både omsætning og overskud.

Struer: Onsdag eftermiddag blev B&Os generalforsamling i år afholdt på hjemmebane ved det nye Innovation Lab, som er etableret i den oprindelige Fabrik 4, hvor der tidligere blev produceret tv.

Produktionen er forlængst lukket og overladt til samarbejdspartnere i Tjekkiet, og lokalt har det sat sig dybe spor, at virksomhedens pladsbehov er indskrænket til et minimum.

Den oprindelige hovedbygning på Peter Bangs Vej er solgt til Struer Kommune, og det markante hovedsæde fra sidst i 1990erne, som er det første, man møder på vejen ind mod Struer fra Vinderup, er nu også sat til salg.

B&O har fået ny profil og er ikke den samme virksomhed som tidligere.

Så nye tider - nye skikke.

Indtil i år har den årlige generalforsamling altid været afholdt på Struer Statsgymnasium.

Nu samler B&O aktionærerne hjemme på virksomheden, hvor humøret ikke var det bedste, da bestyrelsesformanden, Ole Andersen, fik ordet og skulle gøre rede for udviklingen i løbet af det seneste regnskabsår.

Vi havde sat os ambitiøse mål, men vi lykkedes ikke med at levere på dem, og vi måtte tre gange nedjustere forventningerne til de finansielle resultater. Det er selvfølgelig meget utilfredsstillende.

Ole Andersen, bestyrelsesformand, B&O

Alvorligt tilbageslag

Baggrunden var således et fald i salget på 14 procent, og samtidig dykkede overskuddet med 77 procent, så det endte på 19 millioner kroner.

Det eneste positive var således, at der trods alt var overskud på bundlinien. Men for aktionærerne har det været et usædvanlig dårligt år med drastiske kursfald og den ene nedjustering af forventningerne fra både bestyrelse og direktion efter den anden.

- 2018/19 var et skuffende år for Bang & Olufsen, sagde bestyrelsesformanden, Ole Andersen, da også som det første, da han aflagde beretning:

- Vi havde sat os ambitiøse mål, men vi lykkedes ikke med at levere på dem, og vi måtte tre gange nedjustere forventningerne til de finansielle resultater. Det er selvfølgelig meget utilfredsstillende og er et alvorligt tilbageslag i forhold til den positive udvikling, vi har set de seneste år, sagde han og henviste til to primære årsager til udviklingen.

- For det første har vi haft betydelige udfordringer med at gennemføre den nødvendige omstilling af vores salgs- og distributionsnetværk, og derudover så lancerede vi færre produkter i 2018/19, end vi har gjort tidligere. Omstillingen, vi er i gang med, handler om, at vi som selskab ønsker at tage større ansvar for, hvor og hvordan vores produkter opleves af vores kunder. Den omstilling er en helt nødvendig forudsætning for, at vi kan skabe lønsom vækst på lang sigt og styrke Bang & Olufsen’s position som et luksus- og livsstilsbrand. Implementeringen af ændringerne er dog ikke forløbet, som vi kunne have ønsket, konstaterede han.

Har hørt det før

Med hensyn til antallet af produkter var det en bevidst beslutning at sætte frekvensen lidt ned.

- Vi valgte i stedet at fokusere på at opgradere eksisterende produkter med ny teknologi, bl.a. med Google Assistent og Apple Airplay 2 eller ved at tilbyde en bredere pallette af materialer og finish. Vi mener, at vi har en stærk produktportefølje, men vi anerkender, at vi har undervurderet behovet for løbende at bringe nye produkter til markedet. Vi vil derfor øge antallet af produktlanceringer fremover, hvilket vil blive understøttet af nye produktplatforme, som vi har investeret i i 2018/19. Vores vision om at blive det mest eftertragtede audiobrand i verden er uændret, og vi arbejder fortsat med fire strategiske temaer, der sætter retningen for selskabets arbejde, sagde bestyrelsesformanden - uden at det helt var overbevisende nok til at dulme en del af aktionærernes skepsis.

- Jeg synes, jeg har hørt på det her i 10 år, så jeg er hverken blevet mere eller mindre positiv. Jeg håber selvfølgelig, at jeg kan blive mere positiv, men lige nu står jeg, som jeg hele tiden har stået, sagde Helge Krohn fra København efterfølgende til TV Midtvest - og som de øvrige aktionærer er det med et tab, hvis aktierne blev sat til salg.

I april 2006 var kursen på B&O-aktierne oppe på 368 kroner for en aktie, mens den i år er dykket så meget, at prisen er nede på cirka 42 kroner stykket.

Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Vindagen markeres i marken

Lemvig

Jobprojekt hjælper i arbejde

Annonce