Annonce
Struer

Blev færdiguddannet som 62-årig - nu tilbyder Christian privatundervisning i matematik

Christian Møller Petersen foran hjemmet i Struer. Foto: Morten Bang Larsen
- Jeg synes simpelthen, at folk er for ringe matematisk funderet, lyder det fra Christian Møller Petersen, som i en høj alder har kastet sig ind i kampen for at hjælpe dem, han kan

Struer: Han er egentlig fra Skagen, men valgte som ung at tage hele vejen fra toppen og til bunds for at læse i Sønderborg, hvor man kunne blive svagstrømstekniker.

Det kunne man også i Aarhus og København, men når man kommer oppe fra en lille fiskerby, vil man jo ikke til de store byer.

I hvert fald ikke, hvis man hedder Christian Møller Petersen, i dag bor i Struer og i en alder af 67 år har kastet sig ud i dels at være tilkaldevikar på en folkeskole og privatunderviser i matematik.

Grunden - og det er en, man efterhånden har hørt et par gange - til, at Christian Møller Petersen i sin tid endte i Struer, er, at han fik job på Bang & Olufsen, hvor han var i udviklingsafdelingen og kvalitetsafdelingen i en 12-13 år.

- Men så var der lige et job på det, der hed videregående tekniker, fortæller Christian Møller Petersen og forklarer, at det var en uddannelse på teknisk skole i Struer.

- Det var en halvanden år lang, videregående teknikeruddannelse, som var nogenlunde ny, så der søgte jeg hen og underviste i matematik blandt andet.

Annonce

Det er en idé, jeg har barslet med i lang tid, for jeg synes simpelthen, at folk er for ringe matematisk funderet, og det en fejl, som forfølger dem resten af livet.

Christian Møller Petersen, lærer og privatunderviser

Nummer 600

Det gjorde Christian Møller Petersen i otte år tilbage i 1980'erne, før det private erhvervsliv igen trak i ham.

Han kom ind hos Ericsson, hvor han underviste i telekommunikation, hvilket han endte med at rejse rundt med i 25 forskellige lande.

- Jeg udviklede selv kurserne og skrev meget af undervisningsmaterialet, fortæller han.

Efter Ericsson kom Christian Møller Petersen via et par småjobs til Siemens Wind Power, hvor kan stod for den tekniske del af undervisningen.

- Mens jeg var der, tænkte jeg, at når nu jeg bliver gammel, så vil jeg have et vikarjob i en folkeskole. Jeg har altid gerne villet undervise og tog derfor læreruddannelsen i Nørre Nissum.

Det kunne han på to år, da den på daværende tidspunkt 61-årige mand i forvejen havde statens erhvervsfaglige læreruddannelse.

Som 62-årig stod Christian Møller Petersen færdig som meritlærer og tilmed i en situation, hvor Siemens måtte afskedige 600 mand, hvor han var nummer 600, som han selv udtrykker det.

Fejl for livet

Men hvorfor overhovedet give sig i kast med en helt ny uddannelse og nu tilmed en virksomhed, hvor Christian Møller Petersen tilbyder privatundervisning i matematik, i så høj en alder.

- Min kone er 12 år yngre end mig, så hun skal jo arbejde mange år endnu, og jeg kan jo ikke bare gå her og støvsuge tre gange om dagen. Jeg skal have et eller andet meningsfyldt at give mig til.

Det blev efter afskedigelsen fra Siemens først til et årsvikariat på EUC i Thisted - en erhvervsuddannelse - og efterfølgende vikarjobs på Hjerm Skole og Langhøjskolen. Nu er Christian Møller Petersen fast tilkaldevikar på Byskolen i Aulum.

Tjansen som privatunderviser er kommet på her inden for de seneste måneder, og én elev har indtil videre meldt sig.

- Det er en idé, jeg har barslet med i lang tid, for jeg synes simpelthen, at folk er for ringe matematisk funderet, og det en fejl, som forfølger dem resten af livet, siger Christian Møller Petersen.

Ingen bebrejdelse

Der er tale om en vurdering ud fra Christian Møller Petersens erfaringer med undervisning først tilbage i 1980'erne og nu igen i 2010'erne.

- Da jeg stod på EUC og underviste, kunne jeg se, at nogle af dem hang fuldstændig fast. De brugte alle deres kræfter på at forstå et eller andet grundlæggende, som man bare skøjtede henover, fordi det er underforstået, forklarer han:

- Det var noget, de burde have haft med fra deres grundskole, og de kom bare ikke videre.

Christian Møller Petersen nævner procentregning, selve brøkbegrebet, regning i parenteser og med negative tal samt udtryk som en toleddet størrelse som eksempler på ting, der kan skabe problemer, men ikke burde det i hans øjne.

Mange forstår ikke matematikkens grundlæggende sprog, som han siger.

- De bruger alle kræfter på bare at forstå opgaven. Dette er ingen bebrejdelse af folkeskolen, som Christian Møller Petersen siger, men et eller andet burde der gøres.

Han har ingen illusion om at kunne løse hele problemet med sin privatundervisning, men måske et par sjæle kan reddes.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Lemvig står sammen om at holde afstand

Annonce