Erhverv

Brasserie EKTE åbner fredag

Der bæres "ekte" tæpper ind i Hotel Schaumburgs foyer. De spiller godt sammen med det rustikke brasserie EKTE, som åbner fredag som en del af det gamle Holstebro-hotel. Foto: Johan Gadegaard

Der er åbningsreception om eftermiddagen - og så kan de første spisende gæster tage plads fra klokken 17, fredag den 11. januar.

Holstebro: Fredag den 11. januar åbner brasserie EKTE på Hotel Schaumburg.

Derfor er der hektisk aktivitet på det gamle Holstebro-hotel i øjeblikket, for de sidste ting skal pakkes ud, hænges op, installeres og pudses op. Alt skal være klar til åbningsreceptionen om eftermiddagen.

Fra klokken 17 fredag tager EKTE de første spisende gæster ind.

- Det er ikke hummer, pighvar og kaviar, vi serverer her. Det skal man på restaurant Under Klippen efter, siger køkkenchefen, den 39-årige Réne Andersen, med henvisning til, at nok er det de to Under Klippen-ejere, Ertugrul Dogan og Ismail Aydoganer, der står bag brasserie EKTE, men konceptet er helt anderledes end på gourmet-restauranten ved Trylleklippen.

- Vores mad på EKTE er skam også lavet fra bunden. Men det er rustik brasseriemad, forklarer Réne Andersen.

Spisekortet indeholder blandt andet cæsarsalat, tatar, burger, bøf bearnaise og thai curry.

EKTE er ved at være færdigindrettet og åbner fredag. Foto: Johan Gadegaard
0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

112

Ville undvige dyr - endte på taget

Annonce