Erhverv

Ny uddeler: Der har altid været noget særligt ved den butik

42-årige Claus Schildt er pr. 1. marts tiltrådt som ny uddeler i Dagli'Brugsen i Bøvlingbjerg. Foto: Benny Gade
Claus Schildt har i flere år haft et godt øje til Dagli'Brugsen i Bøvlingbjerg. Nu er han blevet uddeler.

Bøvlingbjerg: Claus Schildt kendte godt Dagli'Brugsen i Bøvlingbjerg, inden han 1. marts satte sig bag uddelerens skrivebord.

- Der har altid været noget særligt ved den butik, siger han, men uden at være i stand til at sige præcist, hvad det handler om.

Claus Schildt kørte i 10-15 år kørt som sælger for forskellige virksomheder, og turene bragte ham også til Bøvlingbjerg.

- Og allerede dengang var der noget anderledes over den her butik, siger han.

Hans interesse understreges af, at han tidligere har søgt stillingen som uddeler i butikken, men uden at få den.

- Jeg nåede aldrig til samtale, da jeg forinden fik et andet job, siger han.

Da stillingen blev slået op igen i år, kunne han alligevel ikke lade være med at søge igen. Og denne gang fik han stillingen og er glad for at få muligheden for at prøve kræfter som uddeler i butikken.

Claus Schildt er uddannet i Coop-kædens butikker i 1997, men dengang var han stadig for ung til at stille sig bag en disk. Han blev i stedet sælger for Coca Cola og senere Würtz i en årrække, inden der blev brug for ham som souschef i Superbrugsen i Vinderup. Her var han i to år, inden han igen forsøgte sig som sælger af kaffe og senere brød. Det blev til mange kilometer og mange timer på landevejen i nogle år, hvor han betegner radioen som sin bedste ven. Han begyndte at mangle kolleger og snakke med kunderne i en butik, så derfor blev han glad, da han fik mulighed for at vende tilbage til sit gamle job i Superbrugsen i Vinderup. Efter et par år blev han uddeler i Brugsen i Kloster, hvor han var i 10 måneder, inden stillingen i Bøvlingbjerg blev ledig.

- Butikken i Kloster var en lille butik med en opsætning på 10 millioner kroner om året. Brugsen i Bøvling er lidt større med en omsætning sidste år på 14 millioner kroner, siger han.

Til gengæld er det en butik, der sidste år savnede opbakning fra byens indbyggere for at kunne løbe rundt, men det skræmmer ikke Claus Schildt.

- Den forrige uddeler har gjort et stort stykke arbejde for at få butikken på rette spor, og jeg skal sådan set bare fortsætte det arbejde, siger Claus Schildt, som dermed ikke lægger op til store revolutioner i butikken.

- Selvfølgelig kommer man som ny uddeler med ideer, men de skal komme i et tempo, hvor både personale og kunder kan være med. Vi skal have de lokale folk til at handler her, hvis de vil bevare deres butik. De skal forstå, at det ikke blot handler om prisen. De må også gøre op, hvad det koster dem, hvis butikken en dag ikke er her mere, siger Claus Schildt.

Han tror dog på butikkens fremtid, selv om dagligevarebranchen er trængt.

- Butikken har et stort opland, og der er langt til de nærmeste butikker. Derfor er jeg optimistisk og ser det bare som en spændende udfordring at få enderne til at nå sammen, siger Claus Schildt.

I dag bor uddeleren i Hjerm, hvor han er gift med Louise, som han har har tre børn sammen med. Louise arbejder iøvrigt som lægesekretær i Lægehuset i Bøvlingbjerg.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

112

Ville undvige dyr - endte på taget

Annonce