Annonce
Livsstil

Coachen: Din ideelle dag

Illustration: Pernille Helmig

På vej ud ad døren på jobbet siger en kollega hurtigt hej og spørger: “Har du haft en god dag?”

I har begge travlt, men du når at svare: “Ja o.k., tak, og du?”

Efter et hurtigt nik og smil retur begynder tankerne, mens du leder efter nøglerne til bilen. Du prøver at overbevise dig selv om, at dagen ikke var helt ringe. Verden er ikke gået under, ingen er blevet fyret, og mødet gik jo godt. Alligevel trykker noget, for du er nemlig hverken helt glad eller helt tilfreds.

Tiden flyver af sted, og den ene dag tager den anden. Vi er mestre i overspringshandlinger a la “det gør jeg da bare i morgen”.

Får vi ikke taget stilling til vores dage, går livet forbi os uden vores deltagelse.

Det var den dårlige nyhed.

Den gode nyhed er, at du med din opmærksomhed kan skabe et positivt og mere bevidst liv.

I min seneste klumme talte vi om mental hovedrengøring og vigtigheden af at få ryddet op i det, der støjer både i og omkring os. Denne gang vil jeg gå et skridt længere og inspirere dig til at lave din egen liste over den ideelle dag for dig.

Her taler vi ikke om den dag, hvor du vågner op i et træhus i junglen, og du og din udkårne spiser chokolade i boblebadet med udsigt over bjergene. Derimod vil jeg have dig til at kigge på de mange dage, der bliver til uger, måneder og år.

Det ideelle liv begynder nemlig med én god dag. Har vi tilstrækkelig mange af de gode dage, kan vi ikke undgå at have et godt liv. Hertil skal det nævnes, at på trods af et fantastisk liv kan vi stadig møde modgang og udfordrende dage. Men har vi først sat kursen og skabt en bevidsthed omkring vores egen opskrift på den gode dag, er det nemmere at komme tilbage på sporet.

Nogle gange når vi alt på listen og andre gange kun lidt. Alt er o.k., refleksionsøvelsen er skabt for, at du får fokus på dagenes værdi.

At vide, hvad du ønsker, er én ting, men lige så vigtigt er det at få elimineret det, du ikke skal gøre. For eksempel begynder de fleste gode dage tit aftenen inden. Så at lade dig kidnappe af en eller anden Netflix-serie sent om aftenen er måske ikke altid den bedste idé. God søvn er vigtigt for krop, mentalt velvære, overskud, koncentration og handlekraft.

Enhver opskrift vil være individuel, men et startpunkt for denne øvelse er, at du er bevidst om, hvor du gerne vil hen med dit liv. Herunder vil jeg nævne 10 elementer, der virker for mig og mine klienter. Rent lavpraktisk handler det om at få tingene i kalenderen som en vigtig aftale med dig selv.

PS. Har du en fysisk kalender eller en journal, er dette det perfekte sted at se dine fremskridt.

Annonce

Inspiration til din egen liste

Jeg ønsker/prioriterer:

  • Ekstra tid om morgenen. 5-10 minutters meditation, sund nærende morgenmad eller en gåtur med hunden.

  • At praktisere taknemlighed. Jeg gennemgår alt, jeg er taknemmelig for - småt som stort - før jeg åbner for “verden” i form af beskeder og mails.

  • At sætte intentioner. Jeg planlægger den ideelle dag. Tænker over, hvordan jeg ønsker at føle i dag, og hvilke skridt der kan få mig derhen.

  • Positivitet. Jeg er bevidst om mine tanker, og hvad jeg omgiver mig med.

  • At være handlekraftig. Jeg føler, at jeg er foran og har udrettet noget. Undersøger, hvad jeg skal gøre i dag for at komme tættere på mit mål.

  • At udvikle mig. Jeg lærer noget nyt - hører for eksempel lydbog eller podcast i bilen eller videreuddannelse, dykkerrejse, yoga eller sejle i havkajak.

  • Pauser. Når jeg giver mig selv tid, der kun er til mig i løbet af dagen, returnerer jeg til arbejdet med mere energi.

  • Motion/natur/fysisk aktivitet. For eksempel træning, cykle på arbejde, kløve brænde eller opholde sig i naturen.

  • At føle mening. At hjælpe og at det, jeg gør, giver mening for både mig og andre.

  • Humor. For eksempel selvironi, leg i hverdagen, en sjov samtale, jokes på arbejdet.

Øvelse: Hvad gør din dag til en god dag

  • Find et stykke papir frem og brainstorm løs.
  • Skriv derefter de 7-10 vigtigste elementer.
  • Lav en kommentar efter hver af dem og bliv specifik på hvorfor og hvordan.
  • Skriv ned, hvad der måtte forhindre dig lige nu i, at disse dage lykkes.
  • Skriv mulige løsninger og motivation.

Har du lyst til at lege videre, kan du lave øvelsen for den kommende ideelle måned.

Til sidst vil der danne sig et billede af, hvad der føles vigtigst for dig.

Held og lykke.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce