Annonce
Portræt

Cubanske Isabel skal have Lego med hjem til sønnen

Denb 31-årige cubanske dramaturg, Isabel Lopez, er for første gang udenfor Cuba under sit ophold ved Transit kvindefestivalen på Odin Teatret. Foto: Morten Stricker
Selvfølgelig er Isabel Lopez i Holstebro for at møde andre teaterkvinder. Men det vigtigste i hendes liv er nu alligevel sønnen Diego. Og han havde et ønske, inden hans mor rejste fra ham i tre uger: Tag Lego med hjem!

Holstebro: Netop nu løber kvindefestivalen Transit af stabelen på Odin Teatret i Holstebro.

En af deltagerne er den 31-årige dramaturg Isabel Lopez, der bor i Cubas hovedstad Havana.

Det er første gang, at hun er udenfor sit fædreland.

- Det er en myte, at cubanere ikke kan rejse ud i verden. Det kan de da. De kan rejste lige hvor hen, de har lyst...hvis altså de har penge og et visa, siger Isabel Lopez med glimt i øjet og fortsætter:

- For 15-20 år siden var der restriktioner for cubanere, der ønskede at rejse, men i dag kan vi rejse frit, så længe vi har en invitation som for eksempel den, jeg fik fra Odin Teatret.

Isabel Lopez er inviteret specielt af Odin Teatrets skuespiller - og Transits tovholder - Julia Varley, der mødte den unge cubaner under et møde i det internationale netværk for kvinder indenfor teatret, The Magdalena Project.

Faktisk var Isabel en noget skeptisk deltager i mødet fra start. Hun mente ikke, at der var behov for specielt at diskutere kvinders rolle i teaterverdenen.

- Jeg havde læst om The Magdalene Project, men havde aldrig være med til et møde. Så blev jeg inviteret med af Roxana Pinada (cubansk professor og skuespiller, red.), der var tovholder på Magdalena-mødet på Cuba, og de ti dage i Santa Clara ændrede mit liv. Virkelig! De ændrede min måde at se livet og teatret på. Det var ikke bare en event for kvinder, men en event for kvindelige kunstnere, der delte deres erfaringer, bekymringer og håb. Det udviklede en feminin bevidsthed hos mig, som jeg bare ikke havde haft indtil da. Og eventen gav mig også en ny måde at se den kreative proces på, som det er at udvikle teatret, fortæller Isabel.

- Jeg husker tydeligt, at Isabel mente, at alle var lige indenfor kunsten, og hun så ikke de problemer, der kan være for mange kvinder. Men under mødet gik meget op for hende, da hun lyttede til de tilstedeværende kvinder. Isabel er et meget generøst menneske, og vi syntes, hun skulle have muligheden for at komme til Transit, forklarer Julia Varley om invitationen til Odin Teatret.

Annonce

Transit kvindefestival

Transit er en kvindefestival, der første gang blev holdt på Odin Teatret i 1992.

Årets Transit er den niende af slagsen. Den har titlen "Håb, der handler – Teater – Kvinder – Vilje" og åbnede den 12. juni.
Frem til og med søndag den 23. juni mødes 75 kvindelige skuespillere, instruktører, dramaturger med mere (og nogle få mænd) fra hele verden til workshops, arbejdsdemonstrationer, masterclasses, film, teaterforestillinger, foredrag - samt ikke mindst for at netværke, skabe kontakter, udveksle ideer og fortælle om arbejdsforhold i deres respektive hjemland.
Det er Odin Teatrets Julia Varley, der i alle årene har været tovholder på festivalen, som udspringer af The Magdalena Project, et netværk for kvinder indenfor teaterverdenen, som har eksisteret siden 1986.
De kvindelige kunstnere opfører over 40 vidt forskellige forestillinger og viser 15 arbejdsdemonstrationer og work-in-progress-opførelser.

Forestillingerne om aftenen er offentlige, men man skal kontakte Odin Teatret for at sikre sig billetter.

Se hele programmet på odinteatret.dk

Festivalen er støttet af Europæisk Kulturregion, Statens Kunstfond, Kulturministeriet og Holstebro Kommune.

Møder verden i Holstebro

Isabel har været i Danmark siden den 2. juni.

- Før jeg skulle rejse, tænkte jeg, at verden er meget, meget stor, men efter at have siddet på et fly og rejst rundt om kloden, synes jeg egentlig ikke, at den er så stor, ler Isabel Lopez.

- Det er vældigt specielt, at mit første rejse-eventyr ud i verden er til Odin Teatret. Det er jo nærmest som om, at hele verden er samlet her på teatret...der er så mange forskellige sprog, lyde, dufte og smage. Så jeg møder faktisk verden i Danmark. Min første rejse går på sin vis længere end til Danmark; den er en kontakt med hele verden, forklarer hun.

Isabel er professor i teatrologi. Det er et studie, der eksisterer i nogle lande - ikke i Danmark - og på Cuba blev det indført for cirka 40 år siden. Det former sig som et studie af teatret/performance i forhold til blandt andet literære, sociologiske og historiske sammenhænge. Hun underviser dels på universitet, hun arbejder for flere specielle teatermagasiner som teater-kritiker (både på print og digitalt), og hun arbejder med teatergrupper, som hun hjælper med at udvikle forestillinger.

Egentlig var der ikke nogen tradition i hendes familie for teater.

- Næh, min familie gik mere op i "kultur" end i "kunst". Min far var digter. Jeg tror, min rejse mod teatret begyndte, da jeg som barn så en balletforestilling. Jeg blev så imponeret, at jeg ville være balletdanser. Jeg fik også nogle ballettimer, men det varede ikke så længe. Jeg indså, at det ikke var selve balletten, men det at være i et teater, der havde fascineret mig, så jeg forsøgte mig i stedet med skuespil. Men i sidste ende indså jeg, at jeg slet ikke ønskede at optræde. Det forhold, jeg forestillede mig, at jeg gerne ville have til teatret, lå tættere på det forhold, som publikum har. Og teatrologi var lige præcis, hvad jeg havde drømt om, forklarer hun.

På studiet stiftede hun bekendtskab med Odin Teatret, både på film, i bøger og under forelæsninger.

- For størstedelen af de cubanere, der beskæftiger sig med teater - hvad end det er teoretisk eller praktisk -, er Odin Teatret verdens mest betydningsfulde teater. På Cuba er der tradition for at følge Odin Teatrets aktiviteter, og jeg hørte og læste en masse om dem, mens jeg studerede. Men for mange mennesker - mig inklusive - var det at møde Odin Teatret en uopnåelig drøm, forklarer Isabel Lopez.

Så hvad betyder det for dig at være her nu?

- Jamen, det er jo som en helt fantastisk og uvirkelig drøm! Jeg kan stadig ikke forklare mig selv, hvordan i alverden det er sket for mig, at jeg - den første gang, jeg rejser udenfor Cuba - kommer til det her sted. Til Odin Teatrets hjem. Selvom der tales så mange sprog, og alting er nyt for mig, så er her også en stemning, der får én til at føle, at man hører til her. Det er en slags hjem, mener Isabel Lopez.

Otte-årig søn

At Isabel var stålsat og ville til Danmark, er det faktum, at hun har ladet sin søn blive derhjemme, et vidnesbyrd om.

Isabel Lopez er skilt, og hendes otte-årige søn, Diego Alonso, er det aller vigtigste i hendes liv.

- Ja, jeg er ene-mor, og Diego Alonso har aldrig nogensinde været en hindring for noget eller en byrde. Han er hele mit liv, fortæller Isabel Lopez, der måtte afgive et løfte til sønnen, inden hun forlod ham i tre uger.

- Det er lidt et dyrt ønske, men han ville bare så gerne have noget Lego. De laver de mest fantastiske ting, og min søn elsker at bygge ting, så Lego er hans drøm, fortæller cubanske Isabel, der nu skal på jagt efter noget Lego.

Isabel Lopez har arbejdet som teaterkritiker og "fødselshjælper" for nye teaterforestillinger, siden hun blev færdig med sit studie, som hedder teatrologi. Foto: Morten Stricker
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce