Sport

Cykelklub har firedoblet medlemstal og fået egen følgebil: Nu mangler de bare de unge

Det danske forårsvejr er ikke optimalt til landevejscykling, men derfor var nogle af rytterne stadig klar på en træningstur en fredag i regnvejr. Foto: Johan Gadegaard
Der er medvind hos Holstebro Cykelklub, som på cirka et år har firdoblet antallet af licenskørere på seniorniveau. Næste skridt er at få fremgang i børn- og ungeafdelingen, hvor man er oppe imod hårde konkurrenter til de unges opmærksomhed.

Holstebro: Der er stolte traditioner forbundet med HCC 1960, som også er kendt som Holstebro Cycle Club af 1960 eller blot Holstebro Cykelklub i daglig tale.

Tilbage i 1990'erne var der flere store præstationer forbundet med cykelklubben, og den mest nævneværdige af dem alle var, da Alex Pedersen tilbage i 1994 blev verdensmester på Sicilien. I nyere tid har der også været større triumfer forbundet med HCC 1960, da Pernille Mathiesen, som cyklede sine ungdomsår i klubben, vandt EM-guld i enkeltstart og linjeløb for U23-kvinder ved EM i landevejscykling 2017 i Herning.

Det har dog været småt med både resultater og tilgange i nyere tid, men det ser ud til, at den udvikling er vendt.

- Vi er gået fra at have fire licenskørere sidste år, til at vi lige nu har 16, konstaterer Michael Jørgensen, som er ansvarlig for licenstræningen hos HCC.

Licenstræningen er et nyt tiltag, som er lavet til dem, der ønsker et lidt højere niveau end motionist-niveau, men det er ikke lavet for at stjæle ryttere fra motionistholdene. Det er for at skabe et anderledes træningsmiljø, hvor man har mulighed for at træne som licensrytter, og så måske på sigt køre sit første licensløb, lyder det fra folkene bag.

Det er netop det træningsmiljø og de licensløb, som i øjeblikket har stor opbakning, og det er der flere årsager til ifølge Michael Jørgensen.

- Mange motionister vil gerne hæve deres niveau og nørde lidt mere med deres cykling. Det er det, som vi kan tilbyde, og så er licensløbene også mere sikre end motionsløbene, siger Michael Jørgensen, som også har fået glæde af en følgebil til holdet, som kan hjælpe med at skifte dæk og andet defekt udstyr undervejs i løbene eller træningen.

Licensløb

Selve cykelløbet adskiller sig ikke synderligt fra et moderne motionsløb. Dog bliver der altid kørt på kortere rundstrækninger, som gennemkøres et antal gange, og vejene er åbne for trafik, selvom flagposter er placeret i svingene og sørger for at holde trafikken tilbage, når feltet blæser forbi.

Der bliver kørt stærkt til licensløb, og der bliver kørt cykelløb til det sidste i langt de fleste klasser. I modsætning til mange motionsløb er der nemlig pengepræmier at køre om, og de bedste ryttere hyldes på podiet efter løbet.

Som hovedregel kan man sige, at licensløb er mere taktiske end motionsløb. I licensløb er der ingen, der kører for bare at gennemføre eller få en god tid - her handler det om at komme først over målstregen.

Kilde: DGI

Fødekæden

De nytilkomne ryttere er hovedsageligt i alderen fra begyndelsen af 30'erne til midten af 40'erne, og selvom der er stor tilfredshed med den større tilslutning, så vil folkene bag holdet gerne have endnu mere fat i de unge. For mens antallet af seniorryttere er steget markant, så er der stort set stilstand i ungdomsafdelingen.

- Jeg tror, at vi skal være dygtigere til at skabe noget mere socialt omkring holdet. Det skal være sjovt at gå til cykling, og det skal ikke være sådan, at man bare kører hver til sit lige efter træning, siger formand for klubben Michael Martin.

Han erkender dog, at der er hård konkurrence om de unges tid, når der både er "fodbold og fortnite", som han siger. Han håber dog på, at blandt andet den kommende Tour De France-start i Danmark kan være med til at få rekruttere de unge, så der kan komme en mere naturlig fødekæde på holdet.

- Danmark er et af de lande, som følger touren tættest. Det giver os en mulighed for at planlægge nogle forskellige ting i forbindelse med det, som eksempelvis løb, stande og klubaftener, og så skal vi hjælpe til i forbindelse med løbet, siger Michael Martin, som også vil benytte samarbejdet med Danmarks Cykle Union til at rekruttere de unge kørere både på landevej og til mountain-bike, hvor holdet også har nogle få, men dygtige kørere.

HCC 1960 starter deres træning i slutningen af marts, inden det igen går løs med løb og træning fra U-11 rækken og op til seniorkørerne.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Siden finanskrisen: Lemvig i top tre over økonomisk vækst

Sport

Riis har lukket Handbergs cykelhold: Det er vemodigt, men jeg er på ingen måde overrasket

Lemvig For abonnenter

Miljøtilladelse til smågrise-producent skal diskuteres i byrådet: Naboer vil have sagen i ny høring

Lemvig

Viceforstander takker af efter 37 år

112 For abonnenter

Formand for dyreværnsforening: Det største svineri mine frivillige har set

Lemvig

Godt nyt til beboere i kommunens landsbyer: Spring gratis på bussen

Annonce