Kultur

Daniel skaber melankolske toner under brobuerne

Daniel Gol går under kunstnernavnet Rare Cigarettes. Foto: Morten Stricker
Oprindeligt var det planen, at Daniel Gol fra Holstebro skulle være markedsføringsøkonom. Men en eksistentiel krise endte med at bringe ham under brobuerne i Struer, hvor han de sidste par måneder har arbejdet på sin første EP med elektronisk, dystopisk musik

Struer: Der skal et par forsøg til, før Daniel Gols opmærksomhed bliver løsrevet fra skærmen og højttalerne, der pumper høj musik ud, og hen til døren. Han skynder sig hen og lukker op til det lille lokale under brobuen med udsigt ud til havnen på den ene side og bymidten på den anden. Musikken, som han også skynder sig at slukke for, er hans egen.

- Det hele er optaget herinde i løbet af de sidste to måneder, fortæller Daniel Gol.

Imens kører et tog forbi ovenpå lokalet, oppe på skinnerne.

- Det lyder vildt fedt, ikke?

Jeg kunne ikke rigtig finde en mening med det hele, og jeg vidste ikke rigtig, hvem jeg var.

Lydkunstner Daniel Gol om den krise han stod i i 2015

Melankoli

Akustikken og den New York-agtige vibe, som de forbikørende tog oppe over en giver, er netop grunden til, at lydkunstneren Daniel Gol de sidste par måneder har været at finde i lokalet under brobuerne, der tidligere har været vært for pop up-butikker og politiske kampagner. Daniel Gol bruger især lokalet sent om aftenen, i fuld gang med at mixe, masterere og indspille de numre, som tilsammen skal udgøre hans første EP, der allerede har fået navnet "Anatomi".

- Det kan godt være lidt noia (uhyggeligt, red.) at sidde her om aftenen, men jeg elsker den stemning, det giver. Man er helt alene, og man føler sig helt alene. Det er mørkt, men samtidig smukt at kigge ud over vandet, og man kan godt komme til at føle sig lidt lille. Det er lidt melankolsk, siger Daniel Gol.

Melankoli og triste tanker er noget, som Daniel Gol kender alt for godt til. Det er hele grunden til, at han nu sidder i det midlertidige lydstudie med en gammel sofa og en halvt drukket sixpack som nærmeste bekendtskab. Egentlig burde han, hvis tingene var gået, som han troede, de ville, sidde på sit 9-16-arbejde med en titel som markedsføringsøkonom et sted i landet. Men sådan blev det ikke.

- Da jeg blev færdiguddannet som markedsføringsøkonomom i 2015, fik jeg en depression og vel nærmest en eksistentiel krise. Jeg kunne ikke rigtig finde en mening med det hele, og jeg vidste ikke rigtig hvem jeg var, fortæller Daniel Gol.

Og da det er nemmere for ham at kommunikere gennem musik end med ord, begyndte han at opbygge det melankolske, mørke og dystopiske univers, som skal munde ud i "Anatomi".

Føles helt rigtigt

- Så det her er en form for eksistentiel rejse, forklarer Daniel Gol.

Gennem sin musik håber han at endestationen, foruden udgivelsen af EP'en, kan hjælpe med at gøre ham mere klar over, hvem han er, og hvad han skal i livet. Han er allerede godt på vej.

- Jeg har altid elsket musik, men aldrig troet, at jeg selv skulle lave det selv. I gymnasiet var jeg ham, der sad og klappede ad de andre i musikrummet, men jeg skabte ikke selv musik, siger han og tilføjer, at inspirationen mest af alt kommer fra triphop-genren som Portishead og Massive Attrack.

Til september starter han på Syddansk Musikkonservatorium, hvor han skal studere elektronisk musik som det, han selv laver. Kun fire år efter, at han valgte den musiske vej, er det lykkedes ham at komme ind på et studie, som nogen bruger år på at komme i nærheden af. Og være godt i gang med at lave sin første EP.

- Det føles bare helt rigtigt. Nu føles det, modsat før, som om jeg er lige der, hvor jeg skal være. Så må vi se, hvor det ender ud henne, siger han selv.

Det første nummer fra EP'en hedder "Hands" og kan streames allerede nu. Foto: Morten Stricker

Kolleger på Instagram

Et par udgivede numre er det allerede blevet til. Daniel Gol fungerer under kunstnernavnet "Rare Cigarettes", og musikken, der distraherede Daniel Gol fra at åbne døren i starten, hedder "Amygdala", hvor den århusianske sangerinde, Sara Flindt, der normalt går under kunstnernavnet ZAAR, medvirker på vokal. Hun har for nyligt optrådt på Spot Festival i Aarhus og kan også findes på Rising-scenen under dette års Roskilde Festival.

Som de fleste andre af hans samarbejdspartnere fandt Daniel Gol ZAAR på det sociale medie Instagram.

- Og jeg er mega beæret over, at hun vil arbejde sammen med mig.

Også hendes vokaler er blevet optaget i det interimistiske lydstudie under brobuerne. Og selv om Daniel Gol selv stammer fra Holstebro, så er er han glad for, at han endte med at optage og skabe musik i Struer.

- Der er så meget inspiration at finde her. Vandet og havnen lige til den ene side... Nogen gange, hvis jeg mangler noget inspiration, så er det jo bare at kigge ud ad ruden. Stedet man vælger at optage har helt klart meget at sige, mener Daniel Gol.

Hvornår "Anatomi" bliver udgivet ved han endnu ikke. Oprindeligt hed planen i marts.

- Men det er ligesom forbi nu, siger han med et lille grin.

- Jeg tror, at det er vigtigt at lægge ting fra sig engang i mellem, og så samle dem op igen og se på materialet med nye øjne. Og jeg håber da, at jeg engang synes, at den her EP er virkelig pinlig, for det må jo betyde, at jeg har lært noget. Men lige nu, der er det virkelig fedt, siger han.

Kan du ikke vente på EP'en, så kan du blandt andet høre Daniel Gol optræde på dette års Subfestival i Holstebro 18.-19. maj.

0/0
Annonce
Kultur

Lokal sanger med på Grand Prix-holdet: En kæmpestor oplevelse

Tophistorier

Kultur

Charlotte Fich på den store udendørs-scene: Drabschefen er blevet en ond troldkvinde

AARHUS: Der er noget særligt ved at spille teater udendørs om aftenen. Det er stadig lyst, når stykket begynder, og først senere bliver det mørkt. - Det er et generøst rum. Skal vi lege den her leg, og jeg er den og den. Er I med, signalerer man nærmest til publikum fra scenen i den lyse time. Charlotte Fich forbereder sig til at spille den onde troldkvinde i "Kong Arthur", Det Kongelige Teaters kæmpe udendørs forestilling ved Moesgaard Museum i Aarhus. Onsdag 22. maj er premieren. Vi mødes i en af de mange interimistiske skurvogne, der har indtaget det storslåede landskab i bakkerne ved det hypermoderne arkæologiske museum. Det er bygget, så det følger landskabet, og indenfor har Grauballemanden lagt sig godt til rette i sin montre. Godt skjult af et levende hegn af træer og buske er en lille by bygget op til skuespillere og det øvrige personale, Tilskuerpladser og scene virker gigantiske i landskabet. Det hele troner på toppen af den bakke, som museet er bygget ind i og stjæler billedet mere end dengang i Aarhus' europæiske hovedstadsår 2017, da det royale teater opførte Røde Orm neden for museet.

Annonce