Annonce
Erhverv

Danske virksomheder skal digitalisere nu - de vil ikke fortryde det senere

- Uanset hvor mærkeligt det kan synes, så er det netop under en krise, at det er tid til at rykke på den digitale agenda, siger Steen Ernland, topleder- og bestyrelsesheadhunter ved Adaptum Partners. Pressefoto
Coronakrisen har gjort det digitale fremtidsbillede endnu mere synlig i virksomhederne, og det skal de handle på i dag i stedet for at udsætte det til i morgen, lyder det fra Steen Ernland fra Adaptum Partners, der rådgiver organisationer inden for ledelses- og bestyrelsesrekruttering.
Annonce

DANMARK: Mañana, mañana.

Det spanske udtryk betyder udsættelse til i morgen, og i mange virksomheder har tanken været den samme, når emnet digitalisering har været oppe at vende. At den daglige drift ofte overtager kontrollen og sætter dagsordenen er en kendt sag i de danske SMV'er, men virksomheder med digitale og automatiseringsinitiativer planlagt til fremtiden skal hellere begynde i dag end i morgen.

Sådan lyder budskabet fra Steen Ernland, senior partner i Adaptum Partners, professionel bestyrelsesmedlem og medforfatter til bogen Den Aktive Bestyrelse. Alternativet er at miste markedsandele til nye konkurrenter.

- Corona-krisen har givet os et glimt ind i en fremtidig verden, hvor det digitale er centralt i enhver interaktion, og som har tvunget både organisationer og enkeltpersoner op ad læringskurven nærmest over natten. En verden, hvor digitale kanaler bliver de primære - i nogle tilfælde eneste - model for kundeengagement-relationer og automatiserede processer er drivkraften for produktivitet. At blive ved med at satse på det kendte nu, selv om det er forståeligt at føle det rigtigt, er ofte den værste mulighed, forklarer Steen Ernland.

Annonce

Hvad venter vi på?

I stedet anbefaler han bestyrelse og direktion til at stille sig selv spørgsmålet: Hvilke digitale skridt har vi tøvet med at tage, selv om vi ved, at det vil være påkrævet i fremtiden?

- Uanset hvor mærkeligt det kan synes, så er det netop under en krise, at det er tid til at rykke på den digitale agenda.

Steen Ernland påpeger, at omkostningsstrukturer og driftsystemer vil ændre sig på tværs af sektorer. Det gælder for eksempel behovet for fleksible og gennemsigtige forsyningskæder, hvor algoritmer er med til at opdage ny købsadfærd, øgede krav til datasikkerhed og udbygning af modeller for at arbejde på distancen og automatisering.

- I detailhandlen ser vi for eksempel nu udbredt brug af robotter til at tage sig af transaktionsopgaver som kontrol af lager og varebestilling. Det er investeringer, som ikke vil være spildt efter krisen. Tværtimod vil de, der har taget nye skridt stå stærkere, ligesom virksomheder, som formår at hæve sig op over driften og de daglige krisesvar kan sikre, at deres digitale fremtid er mere robust, når vi kommer ud af Covid-19, end da vi gik ind i krisen, slutter Steen Ernland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Det er så typisk vestjysk...

Lemvig

De unge rykkede ind på kostskolen

Annonce