Annonce
Debat

Debat: Alt at vinde ved at klæde lærerstuderende på til seksualundervisning

Illustration: Gert Ejton

Når man står som nyudklækket lærer i et klasselokale, er problemerne til at få øje på. Når du spotter, at en pige i 5.C holdes uden for fællesskabet og drilles med at være tyk, når hun går i sin yndlingskjole. Når man i en tysktime med 8.Z bliver opmærksom på, at en dreng konsekvent kaldes homo af de andre elever og han bagefter fortæller dig, at han ikke tør være åben om, at han er homoseksuel, fordi de andre elever taler grimt om homoseksuelle.

Lene Stavngaard. Pressefoto

Der er andet og mere på spil end fysikformler og tyske grammatikremser, når man er lærer. Mange danske børn og unge kæmper med at leve op til de den perfekthedskultur, de kønsstereotyper og kropsidealer, de eksponeres for – og som de ofte bekræftes i, når de træder ind i skolegården.

Vi mener, at seksualundervisning og normkritik skal tænkes bedre ind i den reform af læreruddannelsen, som politikerne har igangsat. Normkritik skal være en del af læreruddannelsens didaktiske og pædagogiske grundlag i både undervisningsfagene og de pædagogiske fag, så fremtidens skolelærere bliver rustet til at levere normkritisk praksis og understøtte inkluderende fællesskaber.

Annonce

Alle lærere skal klædes på til at varetage seksualundervisning, for seksualundervisning i grundskolen er nemlig mere og andet end kondompårulning på et kosteskaft. Det handler om lærerens rolle i at sikre, at eleverne i skolen rummes og trives, som dem de er, skal sikres hele året.

Det handler om at spotte, når elever mobbes med deres krop eller deres køn, og når elever udskammes for at være den, de er. Det handler om, at læreren har trygheden i at undervise børn i et fag, hvor store og vigtige emner som identitet, selvværd, relationer og venskaber hurtigt kan komme på tavlen. Og det handler om, at læreren skal kunne skabe et læringsrum i klasselokalet, hvor alle børn møder forståelse, bliver rummet, og hvor alle børn trives.

Caroline Holdflod Nørgaard. Pressefoto

Vi ved fra evalueringen af faget Sundheds- og Seksualundervisning og Familiekundskab, som blev offentliggjort i 2019, at kun en fjerdedel af de lærere, der har undervist i seksualundervisning i grundskolen føler sig fagligt godt klædt på til at varetage undervisningen, og kun 13 % af de adspurgte lærere, som har undervist i seksualundervisning, har gennemført et seksualundervisningskursus på læreruddannelsen.

Og derfor duer det ikke, at seksualundervisningen udbydes som et frivilligt kursus på læreruddannelsen.

Fremtidens folkeskolelærere skal være bevidste om repræsentation i forhold til for eksempel køn, etnicitet, seksualitet og baggrund i deres valg af undervisningsmaterialer i alle skolens fag og sikre, at alle børn i alle dele af skolens hverdag føler, at der aktivt bliver skabt plads til dem.

Men det er ikke nok at forbedre læreruddannelsen. For det handler også om det miljø, som venter de kommende lærere ude på skolerne. Hvordan skal man undervise i køn, krop og seksualitet, hvis der ikke er timer til det, hvis skoleledelsen ikke er bevidste om fagets omfang, hvis lærerne ikke får mulighed for efteruddannelse, eller hvis der ikke er en ældre lærer med erfaring i seksualundervisning at spørge til råds?


Vi står i 2021 med en læreruddannelse, som reelt ikke klæder fremtidens lærere på til at undervise i den virkelighed, der venter de kommende lærere ude på skolerne. En mangfoldig virkelighed, hvor nogle børn i dag på grund af enten deres seksualitet, køn, etnicitet ikke trives.


Vi mener, at der er behov for at styrke den ledelsesmæssige organisering og ansvarsfordeling i relation til seksualundervisning på de enkelte skoler. I hver kommune skal der stilles krav om udarbejdelse og iværksættelse af en lokal plan for seksualundervisning på skolerne, som skal indeholde en plan for både forberedelse og afholdelse af undervisningen. Dette kunne løses ved en tovholder på den enkelte skole.

Vi står i 2021 med en læreruddannelse, som reelt ikke klæder fremtidens lærere på til at undervise i den virkelighed, der venter de kommende lærere ude på skolerne. En mangfoldig virkelighed, hvor nogle børn i dag på grund af enten deres seksualitet, køn, etnicitet ikke trives.

Alle børn skal trives i folkeskolen – også de der falder uden for normen. Vi har alt at vinde ved at klæde lærerne på til den opgave.

Så kære politikere, skal vi ikke komme i arbejdstøjet og få gjort noget ved lærernes uddannelse?

Annonce
Lemvig For abonnenter

Det ene sted kan de nærmest ikke huske, hvornår der sidst er kommet nyfødte til - det andet sted kan de hver dag høre byens børn fra stuen

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce