Annonce
Debat

Debat: Det Kongelige Teater - Meningen med det hele

Illustration: Gert Ejton
Annonce

Coronaen har vendt op og ned på mange ting, og mange lider voldsomme afsavn. Men der kan heldigvis også komme gode ting ud af en krise - nye tiltag, som vil give os værdi også, når pandemien er ovre. En af de ting er, at vi på Det Kongelige Teater har taget et stort skridt mod opfyldelsen af vores ambition om at være hele Danmarks nationalscene.

Corona er på mange måder det modsatte af det teater. Vi elsker at spærre folk inde, tæt sammen, i et lukket rum i timevis, mens vi råber, synger, spytter, danser og rører ved hinanden! Det kan vi ikke lige for tiden. Men 48 timer efter nedlukningen 11. marts åbnede Det Kongelige Teater et digitalt univers på www.kglteater.dk/xtra, hvor alle helt gratis har adgang til at opleve en masse af vores kunst, når som helst og hvor som helst.

Der er meget at vælge imellem – klassiske balletter som ”Romeo & Julie” og ”Askepot” eller store operaer som ”Simon Boccanegra” og ”Maskerade” – der er ungdomsopera, børneballet, og vi har inviteret alle digitalt med til sæsonens store balletpremiere, Nikolaj Hübbes helt nye romantiske udgave af ”Sylfiden”.

Siden da har mennesker i hele landet brugt tilbuddet i et omfang, så det svarer til, at flere hundredtusind mennesker havde set hele forestillinger - ganske gratis. Nogle har set med et par minutter, andre har set hele forestillinger på flere timer. Nogle har kigget alene, andre steder har vi fået billeder fra hele daginstitutioner eller skoleklasser, som har set med sammen.

Jeg fik en email fra en ældre kvinde, der sad alene på et plejecenter i Jylland - og som under forårets nedlukning ikke kunne se sin familie. Nogen havde hjulpet hende med at finde balletten "Napoli" på computeren, og selvom hun aldrig havde været i Det Kongelige Teater før, så havde "Napoli" for en stund givet hende livsglæden tilbage, skrev hun. Og det er vel det, det handler om.

Kasper Holten. Pressefoto

At mens vi kæmper for at komme igennem krisen hver for sig, bliver vi akut mindet om, at vi ikke kun lever for at overleve, men også for at opleve. At krisen ikke kun fører til fysiske afsavn, men til et meningstab. I sidste ende er vi mennesker alene med vores følelsesliv. Uanset hvor gode mennesker vi kan tale med om, hvordan ensomhed, angst eller kærlighed føles, kan vi aldrig vide om det føles i dem, som det gør i os.

Men i kunsten kan vi sanse sammen. Også når vi gør det hver for sig. Vi kan erfare, at mennesker igennem tiderne har stået over for voldsomme kriser og dilemmaer. Vi ved, at vi sanser sammen med andre, som har spejlet sig i det samme kunstværk, og vi træner vores empati. Derfor tror vi, at mennesker i hele landet i så overvældende tal har taget imod vores digitale univers: Der er brug for kunsten som aldrig før, når vi står i en krise som denne.

Når jeg møder nogen, som siger de ikke kan lide opera eller ballet, så viser det sig ofte, at de aldrig har oplevet en. Derfor skal vi gøre det let at opleve for flere. Også blandt næste generation.


Det digitale bliver aldrig helt det samme som at være fysisk sammen i teatret. Vi længes efter sanselighed, nærvær, fælles live-oplevelser, og jeg tror, at vi får brug for kunsten mere end nogensinde før, når vi kollektivt skal komme os.


Sammen med forlaget Alinea har Det Kongelige Teater udviklet gratis digitale skolematerialer, som 4.-9. klasser kan anvende til nogle af de forestillinger, som kan ses digitalt. I en tid hvor lærere landet over skal opfinde nye måder at undervise på, håber vi, at det kan være en hjælp - også så eleverne i denne tid opdager, at kunsten kan være et sted at søge lindring og inspiration, og måske vil opsøge lokale kulturtilbud, musikskoler mm, når vi igen får friheden tilbage. For det vigtige spørgsmål bagefter bliver, hvad vi vil bruge den frihed til.

Det digitale bliver aldrig helt det samme som at være fysisk sammen i teatret. Vi længes efter sanselighed, nærvær, fælles live-oplevelser, og jeg tror, at vi får brug for kunsten mere end nogensinde før, når vi kollektivt skal komme os. Men også når vi må gå i teatret igen, håber vi, at mange har lyst til at bruge de digitale muligheder - hvad enten man aldrig har været i teatret og har lyst til først at prøve at kigge uforpligtende med, eller er hærdet teatergænger, der ikke kan få nok.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce