Annonce
Debat

Debat: En Kattegatforbindelse er alt andet end politisk nytænkning og mod

Illustration: Gert Ejton

Klimakrisen kræver akut politisk handling og det samme gør en dyb naturkrise. Derfor finder vi det absurd og dybt forstemmende, at regeringen og Folketinget ikke for længst har lagt ideen om en ny Kattegatforbindelse i graven.

Alene ideen om at anlægge en firesporet, 100 meter bred motorvej igennem nogle af Danmarks smukkeste, mest urørte og rigeste naturområder er nemlig alt det modsatte af den klare og gennemgribende klima og naturhandling, vi skal se i dag snarere end i morgen.

Kattegatforbindelsen planlægges gennem Østjylland, Samsø og Røsnæs på Sjælland. Anlægget vil være Danmarks historiens hidtil største, men det vil også stå som et monument over, hvor lidt politikerne tager verdens store ødelæggende kriser alvorligt. For det hyppigt brugte argument om, at en Kattegatforbindelse vil være CO2-besparende, passer simpelthen ikke. Tværtimod. Når de store betonblandere kører i anlægsfasen, vil de udlede små 15 mio. ton CO2. Til sammenligning udledte hele Danmark 47 mio. ton CO2 i 2020. 

Annonce

CO2-udledningen vil ikke blive dækket af EU's kvoteordning. Ifølge Klimarådet er der så mange kvoter i omløb, at prisen reelt er så lav, at det ikke svarer til den klimaskade, som udledere indenfor systemet forårsager.

For modsat de politiske argumenter, er det ikke CO2-udledninger, der så senere vil blive hentet ind ved den tid, der spares på antal kilometer fra den ene landsdel til den anden, når bro og motorvej står færdig. For om femten år er det jo afgørende i forhold til Danmarks klimamål om 70 procents CO2-reduktion i 2030, at vi allesammen til den tid transporterer os på el.

Det er i sig selv forstemmende, at vores folkevalgte ikke alene på den baggrund dropper en Kattegatforbindelse. Men i et større perspektiv er det mindst lige så trist, at politikerne i mangel på nye visioner tilsyneladende ikke tager de ellers dybt alvorlige udmeldinger fra videnskaben, fra vælgerne, fra FN og fra kloden alvorligt. Klimakrisen er så monumental, at den kræver akut politisk handling, også selvom det indebærer fundamentale ændringer i vores levevis og tankesæt.

Det er i samme lys, vi efterlyser, at politikerne ser biodiversitetskrisen. Gjorde de det, ville ideen om at lade en firesporet motorvej pløje gennem noget af vores mest værdifulde natur naturligvis dø, før den blev tænkt. For i et af Europas mest naturfattige lande bør mere naturødelæggelse automatisk være udelukket.

For de over 100 mia. kr., som Kattegatforbindelsen vil løbe op i, kan reelt finansiere hele den grønne omstilling af Danmark frem mod 2030.

Vi skal tværtimod beskytte klokkefrøer og sommerfugle som Fransk Bredpande på Røsnæs. Vi skal beskytte de overdrev og enge, der har ligget uberørte her i årtusinder og udviklet sig til unik natur. Vi skal selvfølgelig ikke splitte en ø i to og i øvrigt en ø, hvor borgerne i årevis er gået foran for at skabe et grønt og bæredygtigt samfund. Vi skal naturligvis ikke pløje en firesporet 100 meter bred motorvej ind gennem den jyske kystnatur, gennem de østjyske ådale og fantastiske landskaber.

Omkostningerne for klimaet og naturen er for høje. Men skatteborgerne skal også betale en høj pris. For de over 100 mia. kr., som Kattegatforbindelsen vil løbe op i, kan reelt finansiere hele den grønne omstilling af Danmark frem mod 2030.

Det er ikke nok at love vælgerne, at Danmark skal være et grønt foregangsland. Klimakrisen og biodiversitetskrisen kræver politisk nytænkning og modig, aktiv og hurtig handling. En Kattegatforbindelse vil være alt andet end det.

Annonce
Sport For abonnenter

Sådan præsterede de danske VM-spillere i den indledende gruppe: Fire spillere skiller sig ud - her er karaktererne

Danmark

Tirsdagens coronatal: Der er 6324 nye smittetilfælde med coronavirus

Annonce
Annonce
Annonce
Lemvig

Vejen spærret i to timer: Væltet bus er tilbage på vejen, og der skulle hjælp til helt fra Vejle

Lemvig For abonnenter

Klimatorium vil være verdensførende: ansøgning for millioner er afleveret

Sport

Islandsk EM-målmand til Lemvig-Thyborøn

Struer For abonnenter

Efter bølge af indbrud tog Tina sagen i egen hånd: - Det var bare et spørgsmål om tid, før de også ville komme her

Michael Dyrby erkender krænkelser i sin cheftid på TV 2

Leder For abonnenter

Lange testkøer er en hån mod de pligtopfyldende borgere

Debat

Alle kan være med til at udforme naturnationalparkerne

Kultur

Corona-chok i Lemvig: Julemanden kommer ikke i år...

Vestjylland

Spurgt på gaden: Oplever du, at der stadigvæk er problemer med sexchikane på arbejdsmarkedet?

Regeringen arbejder hen mod pressemøde om corona-tiltag onsdag

Lemvig

Del af Fabjergvej spærres kl. 11-13 i dag - dobbeltdækkerbus skal bjærges

Sport For abonnenter

Fra andenviolin til førsteviolin for Thomas Damgaard: - Det er det jeg spiller håndbold for

Lemvig For abonnenter

Handicappris til Evald Skov Jensen: Hjælper Henrik med at svømme 30 baner

Annonce