Annonce
Debat

Debat: Hvor er elbilerne, Wammen?

Der skal fart på den grønne omstilling, og vi er i Enhedslisten utroligt glade for, at vi sammen med regeringen har sat et ambitiøst mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

Men når man læser regeringens forslag til en ny finanslov igennem, er der brug for at minde regeringen om, at vi først hjælper klimaet, når vi handler, ikke blot ved at tale om det. Men regeringens finanslovsudspil er blottet for tiltag, der her og nu vil mindske Danmarks CO2-udledning. Det er vi i Enhedslisten selvfølgelig ikke tilfredse med.

Danskerne har stemt på grøn handling. Det vil Enhedslisten være garant for, når vi i den kommende tid skal forhandle en finanslov på plads med regeringen. Prisen på billetter til busser og tog skal ned, og elbiler skal være danskernes foretrukne bil – og til at betale for almindelige mennesker.

Jo tidligere, vi kan få danskerne til at udskifte diesel- og benzinbilen med en elbil, jo hurtigere hjælper vi klimaet. Det er en klar prioritet for Enhedslisten.

I dag kører der knap tre millioner personbiler rundt i Danmark. Cirka 15.000 af dem af elbiler. Det er ikke godt nok. Men desværre er regeringens finanslovsudspil en mavepuster til elbilerne. Om godt et år stiger registreringsafgiften på elbiler til mere end det dobbelte end i dag, og samtidig udløber det fradrag, der i dag sikrer, at alle elbiler under 400.000 kr. er fritaget for registreringsafgift. Det vil gøre elbilerne markant dyrere – er det virkelig regeringens plan?

Vi er ikke uenige i, at man skal lade Transportkommissionen gøre sit arbejde, men samtidig kan vi heller ikke tillade, at elbilerne bliver dyrere. Vi kan derfor ikke vente til forårets klimahandlingsplan, før der sker noget. Det vil tage livet af elbilssalget.

Det er nu bilforhandlerne skal bestille de biler hjem, der skal sælges i 2021. Derfor skal vi allerede nu forlænge de eksisterende vilkår for elbiler – indtil vi har en mere langsigtet løsning på plads. Danskerne og bilforhandlerne skal vide, hvad en elbil koster i 2021 og i de efterfølgende år.

Det er ikke nok at tale om 2030. Vi skal starte nu. Enhedslisten er klar til at skabe de nødvendige stabile rammer, der skal til, for at elbilen bliver det logiske valg.

Annonce
Henning Hyllested
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Sigtet for hash

Læserbrev

EU. Jeg er dødtræt af Jens Rohde

Debat: Jens Rohde går på TV og udtaler bryskt og med aggressiv tone, at han er DØDTRÆT af politikere, der ikke vil spytte mere i EU's i forvejen bugnende kasse. Lad mig så replicere, at jeg er DØDTRÆT af Rohdes konstante, ukritiske og unuancerede galpen op om EU's fortræffeligheder. Jeg er DØDTRÆT af hans totale mangel på selvkritik, hans manglende evne til at kigge indad, og hans fuldkomment fraværende objektivitet. Jeg er DØDTRÆT af hans konstante promovering af sine våde føderalistiske drømme, hvor han på fordømmende og demagogisk vis taler ned til alle de mennesker, der ikke mener det er en god idé at afgive mere magt til EU, end vi allerede har gjort. Jeg tror desværre, at ensporede fantaster og fanatikere som Rohde skader det europæiske samarbejde mere, end de gavner. For vi SKAL have et europæisk samarbejde! Naturligvis skal vi det – og jeg prøver ihærdigt hver dag at fokusere på de gode ting ved EU. For jeg vil rigtig gerne være EU tilhænger. Men magthaverne og andre, der har mulighed for at påvirke beslutningerne og prioriteringerne i EU, gør det virkeligt svært for mig. De gør det svært, når man i stedet for at sætte fuld kraft på en fælles aftale om beskyttelse af EU's ydre grænser, nedsætter en kommission der arbejder i årevis med en mulig differentiering af sommer/vintertid i EU … og kommer til det resultat, at der ikke skal ændres noget, det skal blive som det er. De gør det svært, når EU-instansen OLAF bruger fire år på at undersøge mulig svindel med EU midler, hvorefter de konstaterer …. Nå ja, at de ikke rigtigt kan konstatere noget …, og overdrager sagen til nationerne, som så med fire års forsinkelse skal starte en efterforskning fra scratch på skatteydernes regning. De gør det svært, når man ikke engang kan enes om en fælles grøn grundpolitik for EU. Selv det mest simple, kan man ikke finde fodslag for. Og hvorfor? Fordi nationerne i bund og grund tænker nationalt, før de tænker EU. De gør det svært, når en Karsten Hønge med et flot personligt valg, vælges til EU parlamentet, men ikke rigtigt gider alligevel, og derfor overdrager stafetten til en ung og fuldkommen ukendt politiker – en politiker der nu får fem år i EU med en (ifølge JP-opgørelse) månedsløn i omegnen af 100.000 kroner EFTER skatten er betalt - hvorefter hun formentlig kommer hjem til Danmark, endnu mere ukendt end da hun tog afsted. Jeg mener, der var en EL politiker, der kaldte noget lignende at ”pisse på vælgerne”? De gør det svært, når østbloklandene i EU den ene gang efter den anden overskrider aftaler og regulativer uden konsekvens. Når de samme lande vil nyde, men ikke yde, og ikke tager deres del af det fælles ansvar. Når disse lande ikke vil tage egne statsborgere tilbage til afsoning, når … når …. Det er svært. Den måde der prioriteres i EU, gør det bare svært for os der virkeligt gerne vil være EU tilhængere – for det siger Rohde jo at vi skal være …

Lemvig

Caféen rives ned for at genopstå

Annonce