Annonce
Debat

Debat: Skolen er 2020’ernes vigtigste projekt

Illustration: Gert Ejton

Anna er ni år og går i folkeskole. Men ofte er det med en knude i maven på vej til og fra skole. Det går ikke godt med at læse eller skrive. Både i timerne og i frikvartererne er hun alene. Det er svært at komme ind i fællesskaberne med de andre.

Anna er helt og aldeles fiktiv. Men det er hendes situation ikke. 25.000 børn føler sig alene i skolen. De føler sig hverken hjemme i fagene, i projekterne, i frikvarterne eller i skolen i det hele taget. 50.000 elever har meget lidt fællesskab med kammeraterne og 70.000 elever oplever meget lidt fællesskab med lærerne.

Sofie Carsten Nielsen, Marianne Jelved og Lotte Rod. Pressefoto

Læg dertil, at omkring 15 procent af en årgang går ud af skolen uden at kunne læse, skrive eller regne i en sådan grad, at de vil kunne klare sig videre i ungdomsuddannelse eller job. Tænk at stå op og gå i skole 2.000 dage over de 10 år, som skolen varer, med en følelse i maven af, at du ikke kan finde ud af det. Det er svært at tænke på.

I Danmark bryster vi os normalt af, vi har et velfærdssamfund og en model, som betyder lige muligheder for alle uanset baggrund. Men den forestilling holder desværre ikke. Vi er i dag ikke bedre til at bryde den sociale arv, end vi var i 1960’erne og 70’erne. Risikoen er polarisering og splittelse.

Vi skal handle nu. Og vi kan gøre det bedre. Skolen er svaret her. Vi skal indrette skolen, så vi kan løfte alle børn. Det er og skal være muligt at ændre skolen sådan, at alle børn har mulighed for at vokse med alderen og opgaverne sammen med kammeraterne, så de får del i fællesskaberne.

I skolen skal vi skabe et værn mod den ulighed og den polarisering, der følger i kølvandet på den negative sociale arv. En skole, der skal samle og sikre, at faglighed og trivsel går hånd i hånd. For dét at lære hænger sammen med at trives sammen med de andre børn.

Det giver stof til eftertanke, når vi kan se, at det ikke bare handler om mere af det samme. Vi skal ikke bare fylde på med flere dansk- og matematiktimer, flere test og flere mål, men formålet med skolen skal være helt klart for både lærere og forældre. Formålet fortæller, hvad meningen med skolen er. Ethvert barn skal vokse op med følelsen af at være set og anerkendt, og at man dur til noget og betyder noget i fællesskabet. Alle skal forlade skolen med tillid til egne muligheder.

Skolereformen havde intentionerne, men vi står nu syv år senere og kan se, at det enten står stille eller går tilbage med børns trivsel og kundskaber. Udfordringen er nu, at skolen er underfinansieret og overreguleret.


Folkeskolen skal være for alle – ingen børn skal forlade skolen uden at kunne læse, skrive og regne. Skolen skal sættes fri – skolerne skal lede på skolens formål og styre mindre på rammer.


Drømmen med reformen var at skabe en skole for alle børn med god undervisning, bevægelse og aktiviteter, men lærerne fik dårlige muligheder for at lave god undervisning. Der blev ikke taget alvorligt, at det tager tid at planlægge. Der blev ikke vist respekt for undervisningen. Der blev trukket alt for mange mål ned over skolen, og der blev givet for lidt frihed. Vi tager vores ansvar på os – og vi har lært af forløbet om folkeskolereformen, at det ikke nytter at lave politik hen over på hovedet på den virkelighed, der skal leve med løsningerne.

Vi går videre herfra med klare pejlemærker: Folkeskolen skal være for alle – ingen børn skal forlade skolen uden at kunne læse, skrive og regne. Skolen skal sættes fri – skolerne skal lede på skolens formål og styre mindre på rammer. Vi skal styrke læreruddannelsen – så det både fører til styrket lærerfaglighed og dannelse.

Hvordan de konkrete virkemidler skal være, vil vi finde svar på sammen med lærere, pædagoger, forskere, forældre og børn – og ikke mindst også samle politiske partier om.

Kort og godt ser vi i Radikale Venstre skolen som det største velfærdsprojekt, vi står over for. Det handler ikke kun om kroner og ører. Det handler også om, at vi skal samle os om modet til tænke nyt om, hvordan vi skaber en skole med mening for alle. Vi går i gang nu – og håber mange vil være med til at skabe en stærkere fælles folkeskole til gavn for alle børn og unge.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Lemvig

24-årig havde hash og peberspray

Lemvig

Dantrafo kom godt ud af 2020

Annonce