Annonce
Debat

Debat: Vejen mod grøn omstilling - Ja, atomkraft er CO2-fri, men alt for dyr

Illustration: Gert Ejton

Klimakrisen har fået tilhængerne af atomkraft til at vejre morgenluft. Når de fossile brændsler skal udfases, har vi brug for en stabil energikilde, der ikke er afhængig af, om solen skinner og vinden blæser. Og det er jo rigtigt nok, men atomkraft er ikke svaret.

Det er der flere grunde til, herunder den psykologiske modvilje. Tjernobyl og Fukushima har sat nogle kraftige spor i folkesjælen. Er man gammel nok, kan man også huske næsten-katastrofen på Tree Mile Island i USA, og måske delte man også den kollektive glæde, da svenskerne besluttede at lukke Barsebäck.

Jeg er helt med på, at Tjernobyl-værket - ligesom de andre sovjetrussiske atomkraftværker – er langt farligere end de vesteuropæiske atomkraftværker, og jeg er også klar på at moderne atomkraftværker er udstyret med så megen ekstra sikkerhed, at der – næsten - ikke kan gå noget galt. Og at opbevaringen af affaldet ikke nødvendigvis udgør en stor risiko - i hvert fald ikke på kort sigt.

Annonce

Så naturligvis kan man ikke umiddelbart argumentere imod atomkraft ved at hive Tjernobyl-ulykken ind i debatten. Det er også begrænset, hvor meget man kan bruge Fukushima-ulykken. Her var det jo ikke værket i sig, der var problemet, men at det blev ramt af en tsunami som følge af jordskælv. Begge ulykker viser dog, at når noget kan gå galt, så sker det også en gang imellem.

Selvom det må være fair nok at argumentere med, at selv små risici kan ende med at blive fatale, så er det dog et andet argument mod atomkraft, der i dag vejer tungest. Det er prisen. De mange sikkerhedstiltag har nok gjort atomkraft mere sikker, men også dyrere. Og også langt dyrere end vedvarende energikilder som sol og vind.

I den aktuelle debat får den nye finske Olkiluoto 3-reaktor ofte en fremtrædende rolle som argument for at indføre atomkraft i Danmark. Når finnerne udbygger, så kan Danmark også være med. Det skete bl.a. her i Avisen Danmark 4. april, hvor Søren Flott fra Dagbladenes Bureau skrev om kulkraft og atomkraft. Desværre var hans research meget overfladisk. Han har naturligvis ret i, at kulkraft skal udfases så hurtigt som overhovedet muligt. Og han har også ret i, at Olkiluoto 3-reaktoren snart bliver sat i drift. Men han overser, at Olkiluoto 3 er blevet meget forsinket og langt dyrere end forventet.

Det var meningen, at Olkiluoto 3 skulle sættes i drift i 2010, men undervejs er startdatoen blevet udskudt mange gange. Og nu regner man med at kunne starte kommerciel drift i februar 2022. Den oprindelige pris var sat til 3 mia. euro, men den endelige pris ser pt. ud til at lande omkring 11 mia. euro.

Langt den største del af regningen er endt hos entreprenøren, det franske Areva. Areva havde den franske stat som hovedentreprenør, men vanskelighederne med bl.a. Olkiluoto 3 førte til, at firmaet blev rekonstrueret i 2016. Det Areva, der nu hænger på Olkiluoto 3, er 100 procent ejet af den franske stat. Det bliver altså de franske skatteydere, der kommer til at betale, men bygherren, det finske el-selskab, har dog også måttet acceptere en stor ekstraomkostning.

Spørgsmålet om hvordan fremtidens energi vil blive produceret, afhænger i høj grad af økonomien. Og allerede i dag kan både vindmøller og solceller producere elektricitet billigere end atomkraft – og desuden mere sikkert. Man har heller ikke problemer med radioaktivt affald.

I stedet for at give sig i kast med en lang og dyr byggeproces, er der bestemt mere fornuft i at fortsætte udviklingen med sol- og vindenergi – samtidig med at mulighederne for at lagre strøm, herunder power-to-x, bliver gradvis mere effektive.


Spørgsmålet om hvordan fremtidens energi vil blive produceret, afhænger i høj grad af økonomien. Og allerede i dag kan både vindmøller og solceller producere elektricitet billigere end atomkraft – og desuden mere sikkert. Man har heller ikke problemer med radioaktivt affald.


Jeg kan tilføje, at Areva også bygger et nyt akraftværk, Flamanville 3, i Frankrig. Det skulle have været taget i drift i 2012, men kommer nu tidligst i gang i 2022. Også her er der sket voldsomme prisstigninger. Og en sidste ting: finnerne planlagde oprindeligt at bygge også et Olkiluoto 4, men den plan blev sat i bero i 2015. Gæt selv hvorfor.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur For abonnenter

Håndsprit står klar til festival: - Det er mere sikkert her end i Bilka

Kultur

Bogbussen kører igen til august

Annonce