Annonce
Danmark

Tyske turister i Danmark: - Dejligt at være tilbage

Matthias Kamm, Bad Segeberg: - Vi var her på Rømø sidste gang i marts, ugen inden det hele blev lukket ned. Siden har vi fulgt med i medierne, hvornår vi kunne komme tilbage. Da det viste sig, at det var den 15. juni, bestilte vi med det samme en plads. Vi kørte hjemmefra søndag og har overnattet syd for Tønder for at undgå den værste trafik. Det lykkedes fint. Der var ingen problemer ved grænsen, og nu er vi glade for at være her igen. Vi har ansigtsmasker med, men jeg har forstået, at det ikke er påkrævet i Danmark. Jeg troede også først, at der blev flaget i Danmark, fordi grænsen nu var åbent igen. Men nu har jeg forstået, at der flages på grund af genforeningen. Foto: Uwe Iwersen
Roswitha og Norbert Küster, Herfurt: - Vi tager til Rømø mindst en gang om året og har været her mange gange. Her er masser af plads og frisk luft, og autocamperpladsen er den bedste, vi kender. Så vi har ingen sundhedsmæssige betænkeligheder. Vi blev modtaget meget venligt her til morgen ved grænsen. Vi var der i god tid, der var ingen kø og fik endda en pose med både håndsprit og håndcreme. Vi elsker Rømø, hvor vi nu skal bruge dagene til at cykle og en tur til stranden. At man kan køre helt ned til vandet og end ikke skal betale for det, er helt fantastisk. I Tyskland får man ikke så meget for så få penge som her. Foto: Uwe Iwersen
Michelle Roeser fra Stuttgart ankom sammen med sin nordtyske ven Roland Giese til Henne Strand mandag. Roland Gisese bor i Bremen, hvor de havde overnattet før køreturen til Henne tidligt mandag. De ankom, så de kunne hente nøglen i Købmand Hansens Feriehusudlejning før klokken 09.00.Michelle Roeser lægger ikke skjul på, at parret føler sig heldig, at grænsen åbnede på netop denne mandag. Turen til Henne Strand er nemlig bestilt for længe siden.De vil meget hellere til Henne Strand end at have en tilgodeseddel.Det er Roland Giese, der har fået Michelle Roeser med til Henne. Han kender vestkysten fra besøg ved blandt andet Ringkøbing. Nu har han fået sin sydtyske veninde med herop. Foto: Morten Nielsen
Sandra Falk ankom til Henne Strand mandag morgen fra Kreis Segeberg, et amt i Slesvig-Holsten mellem Lübeck og Hamborg. Hun forklarer, at ferien var bestilt, før coronanedlukningerne trådte i kraft.Hun ankom mandag morgen i en bil med tre andre, som skulle holde ferie ved Vestkysten. Bilen fra den sydlige del af Slesvig-Holsten var fremme før klokken 09.00.Men var grænsen ikke åbnet denne mandag, var det altså endt med en tilgodeseddel.Sandra Falk har tidligere ferieret ved den jyske vestkyst og lægger ikke skjul på, at det var heldigt, at grænsen åbnede mandag. Foto: Morten Nielsen
Daniel Lindenberg, Hannover: -  Vi har ventet på færgen i 40 minutter nu, og det er kommet som en stor overraskelse, at så mange tager til Fanø i dag. Vi havde nok forventet, at de fleste ville komme i weekenden. Så det har været en lang tur. Vi ventede også 50 minutter ved grænsen, så det er tiltrængt med en uges ferie. Vi har en pige på 14 måneder med i bilen, så nu vil vi gerne snart være fremme. Foto: Mark Michael Hede
Klaus Lytt, Kiel: Vi havde ikke helt regnet med, at der ville være så lang kø til færgen. Men det er til at overkomme, når man står og venter på at komme til Fanø. Vi skal være på øen i seks dage, og vi har glædes os gennem noget tid efterhånden. Og selv om jeg havde hørt mange tale om problemer ved grænsen, så må jeg indrømme, at rejsen er gået ret problemfrit. Foto: Mark Michael Hede